Województwo wielkopolskie zapowiada reaktywację ruchu na kolejnym odcinku linii nr 281. Po otwarciu przewozów pomiędzy Gnieznem a Jarocinem kolejnym etapem przywracania trasy na kolejową mapę Polski ma być inauguracja połączeń z Wrocławia Głównego do Krotoszyna. Obecnie trwają rozmowy pomiędzy samorządami regionalnymi z Poznania i Wrocławia dotyczące kształtu oferty, która zostanie wdrożona po zakończeniu trwających prac remontowych.
Po tegorocznym powrocie pociągów na odcinek Jarocin – Września – Gniezno ruch przywrócony zostanie także na południowym odcinku linii nr 281 Oleśnica – Chojnice. Obecnie
trwają prace infrastrukturalne na fragmencie tej trasy od Grabowna Wielkiego do Zdun. Uruchomienie kursów pasażerskich po zakończeniu remontu zapowiedział już Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego.
W Krotoszynie nastąpi przesiadka do pociągu do Jarocina i PoznaniaDotychczas wydawało się przy tym, że
zaplanowane kursy będą dojeżdżać tylko do Milicza, gdyż zamiaru ich współfinansowania nie ogłaszało województwo wielkopolskie. Dziś tamtejszy samorząd potwierdził jednak, że chciałby, by kursy z Wrocławia przekraczały granicę regionów. – Województwo jako organizator przewozów jest zainteresowane uruchomieniem pociągów między Krotoszynem a Wrocławiem Głównym ze skomunikowaniem połączeń w Krotoszynie w kierunku Jarocina – powiedział nam Henryk Szczefanowicz, zastępca dyrektora Departamentu Transportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego.
– Ze względu na charakter przedmiotowej linii komunikacyjnej położonej na granicy dwóch województw (wielkopolskiego i dolnośląskiego) uruchomienie przewozów, zgodnie z ustawą o publicznym transporcie zbiorowym, wymaga dokonania ustaleń pomiędzy dwiema jednostkami samorządu terytorialnego i podpisania stosownego porozumienia – zaznacza przy tym nasz rozmówca. Zgodnie z jego słowami prace nad umową regulującą tę kwestię są już dosyć zaawansowane.
Trwa ustalanie treści porozumienia między województwami – Obecnie trwają rozmowy w sprawie oferty przewozowej oraz ustalenia treści stosownego porozumienia – stwierdza bowiem przedstawiciel UMWW. – Podanie dalszych szczegółów będzie możliwe po zakończeniu rozmów – podsumowuje. Nie wskazuje przy tym na razie żadnych konkretnych dat – ani zakończenia obecnych negocjacji, ani możliwego otwarcia ruchu.
46-kilometrowy odcinek linii nr 281 pomiędzy Krotoszynem a Grabownem Wielkim był czynny w regularnym ruchu pasażerskim do grudnia 2016 r. Później przez nieco ponad miesiąc w roku 2017 kierowano tamtędy pociągi dalekobieżne, co związane było z pracami torowymi pomiędzy Grabownem Wielkim a Ostrowem Wielkopolskim na linii nr 355. W ostatnim okresie utrzymywania pociągów regionalnych kursowały one jedynie w niektóre dni tygodnia.