PKP Polskie Linie Kolejowe zapewniają, że po zakończeniu robót na linii kolejowej nr 281 sprawniejsze stanie się sterowanie ruchem kolejowym, a dzięki wzrostowi prędkości i stworzeniu dogodnej mijanki na stacji Bukowice Trzebnickie zwiększy się przepustowość. To istotne, bo trasa ma pełnić znaczną rolę w ruchu towarowym. Zarządca infrastruktury liczy, że dzięki temu mniej pociągów towarowych będzie uruchamianych na równoległych liniach, które mają być wykorzystywane głównie przez pociągi pasażerskie.
Trwają prace na południowym odcinku zaniedbanej w ostatnich latach linii kolejowej nr 281 Oleśnica – Chojnice, która
na różnych jej odcinkach jest obecnie rewitalizowana. Od września ubiegłego roku PKP PLK prowadzą modernizację trasy na 40-kilometrowym odcinku Grabowno Wielkie – Zduny. Jak zapowiedział samorząd województwa dolnośląskiego,
po zakończeniu robót wznowiony zostanie ruch pasażerski na odcinku Grabowno Wielkie – Milicz.
Linia ważna dla przewozów ładunków ponadgabarytowychZarządca infrastruktury przypomina jednak, że prace prowadzone są głównie z myślą o ruchu towarowym. – Inwestycja zdecydowanie poprawi możliwości transportu koleją towarów między Dolnym Śląskiem a Wielkopolską – ocenia Bohdan Ząbek z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. – Trasa wykorzystywana jest np. do przewozu dużych ładunków ponadnormatywnych. Dobry stan tej linii to m.in. ograniczanie ładunków na drogach i odciążenie tras kolejowych przeznaczonych głównie dla ruchu pasażerskiego – konkluduje.
W opinii przedstawiciela spółki ma to zostać osiągnięte m.in. dzięki zmianom w sterowaniu ruchem kolejowym. – Stacje Bukowice Trzebnickie i Krośnice będą sterowane ze stacji Milicz. Takie zdalne sterowanie umożliwi montaż nowych urządzeń zabezpieczenia ruchu – zapowiada. – Stacja Bukowice Trzebnickie zostanie natomiast przebudowana z dostosowaniem dla potrzeb pełnienia funkcji mijanki. Usprawnienie i podniesienie poziomu bezpieczeństwa ruchu zapewnią również przebudowane urządzenia przewodowej i radiowej łączności kolejowej. Na całej długości modernizowanego odcinka od Grabowna Wielkiego aż do przystanku osobowego w Cieszkowie zostaną poprowadzone kable światłowodowe – uzupełnia.
19 przejazdów kolejowych z nowym oświetleniem – Planowana jest także budowa Lokalnego Centrum Sterowania Grabowno Wielkie – mówi Bohdan Ząbek. – Wartość modernizacji wynosi ok. 155 mln zł netto – dodaje. Przypomnijmy, że niedawno zarządca infrastruktury
znacząco zwiększył zakres prac, podnosząc jednocześnie koszt całej inwestycji.
Nasz rozmówca przypomina także o innych, opisywanych już wcześniej na naszych łamach elementach inwestycji, przede wszystkim o budowie nowych peronów. Mają one stanąć na stacjach i przystankach Grabowno Wielkie, Bukowice Trzebnickie, Krośnice, Milicz, Wierzchowice, Rakoniewice Milickie i Cieszków. PKP PLK podkreśla także dążenie do zwiększonego poziomu bezpieczeństwa dzięki robotom na przejazdach kolejowo-drogowych. – 19 przejazdów otrzyma nową nawierzchnię drogową, zainstalowane [na nich] będzie nowe oświetlenie, a na 12 przejazdach będą zamontowane nowe urządzenia zabezpieczające i monitorujące – wylicza Bohdan Ząbek.