Wymianę 10 km jednego z torów na linii 26 wykona Gór-Tor ze Stupska. W przetargu zwraca uwagę przede wszystkim fakt, że o stosunkowo niewielkie zamówienie ubiegało się aż 17 oferentów. Świadczy to o coraz większym głodzie zamówień na rynku.
Różnica między Gór-Torem a drugim w kolejności PUH Rajbud była bardzo niewielka – wyniosła nieco ponad dwie dziesiąte punktu procentowego. Na dalszych miejscach można znaleźć zarówno małe firmy, jak i rynkowych potentatów w rodzaju PORR (miejsce 10.) czy Strabagu (miejsce 16.), a także spółki zależne PKP PLK (Trakcja SA – miejsce 4., PPM-T – miejsce 5., PNiUIK – miejsce 11., ZRK DOM na ostatnim miejscu 17. z zaledwie 58,35% punktów). Na sfinansowanie zamówienia inwestor zamierzał przeznaczyć do 28,29 mln zł brutto.
Tak duże zainteresowanie relatywnie małą inwestycją wskazuje na to, że brak większych zamówień jest coraz mocniej odczuwalny na rynku. Przyczyną jest wstrzymanie przeznaczonych dla Polski środków unijnych z Funduszu Odbudowy, spowodowane z kolei
łamaniem zasad praworządności przez odchodzący rząd PiS. Siły polityczne, które prawdopodobnie ostatecznie sformują nowy gabinet (Koalicja Obywatelska, Lewica oraz Trzecia Droga) zapowiadają zabiegi o odblokowanie tej puli funduszy poprzez – między innymi – uchwalenie ustaw gwarantujących niezależność sądów od władzy wykonawczej. Droga do osiągnięcia tego celu wydaje się jednak daleka i trudna, a próba doraźnego rozwiązania poprzez prefinansowanie inwestycji z Polskiego Funduszu Rozwoju
nie jest w stanie załatać całej luki inwestycyjnej.
Jak już pisaliśmy, zadaniem wykonawcy będzie wymiana toru nr 2 na długości blisko 10 kilometrów (km 65,700 – 75,250. Nowa nawierzchnia bezstykowa ma być wykonana z szyn 60E1 na podkładach betonowych. W efekcie prac prędkość maksymalna dla pociągów pasażerskich ma zostać podniesiona z obecnych 90 km/h do 120 km/h. Nawierzchnia pierwszego toru zostanie wymieniona tylko na trzech położonych po drodze przejazdach.
Na wspomnianym odcinku znajdują się dwie stacje: Zajezierze koło Dęblina i Bąkowiec. Na pierwszej z nich peron wyspowy nr 2 zostanie zastąpiony jednokrawędziowym i skrócony o 50 m (do długości 200 m). Zakres obejmuje też częściową wymianę sieci trakcyjnej. Inwestycja będzie realizowana w trybie „Projektuj i Buduj”. Prace mają być prowadzone w taki sposób, by ruch po czynnym torze odbywał się bez zakłóceń.