Choć jeden z torów linii 25 między Ćmielowem a Sandomierzem jest już ukończony, pociągi rozwijają na nim o ponad połowę niższą prędkość, niż to technicznie możliwe. Powodem jest konieczność zachowania bezpieczeństwa podczas prac realizowanych na drugim torze – tłumaczy PKP PLK. Zarządca infrastruktury dodaje, że nie wszystkie prace zakończą się w obecnym rocznym rozkładzie jazdy.
O sprawie poinformował w mediach społecznościowych ekspert infrastruktury kolejowej Piotr Malepszak. – Od Ćmielowa aż pod Sandomierz 30 km toczenia się 50 km/h na nowym torze nr 1, przy zamkniętym drugim – napisał. W jego ocenie zarządca infrastruktury nie korzysta z efektów wykonanych już prac. Podwyższenie prędkości pozwoliłoby tymczasem poprawić przepustowość linii oraz skrócić czas przejazdu, przynosząc korzyści przewoźnikom i pasażerom.
Jak informuje Piotr Hamarnik z zespołu prasowego PKP PLK, przyczyną ograniczenia jest trwająca przebudowa drugiego toru. – Obecnie na tym odcinku linii kolejowej nr 25, ze względu na prowadzone prace budowlane, występują ograniczenia prędkości do 80 km/h (tor nr 1) oraz 100 km/h (tor nr 2). Natomiast ze względów bezpieczeństwa w trakcie prowadzonych robót w torze czynnym obowiązuje maksymalna prędkość do 50 km/h – wyjaśnia.
Po modernizacji docelowa prędkość na obu torach będzie wynosić 120 km/h. – Przed modernizacją maksymalne prędkości dla toru numer 1 wynosiły 50 km/h, a dla toru numer 2 – 110 km/h – stwierdza Hamarnik (to prawdopodobnie pomyłka, bo nawet ograniczenie prędkości jest do 80 km/h - przyp. JM).
Jak zauważa Piotr Malepszak ograniczenie prędkości na całym trzydziestokilometrowym odcinku to bardzo duże straty czasowe dla przewoźników i pasażerów. - Ograniczenie prędkości powinno być wprowadzane punktowo - tam gdzie toczą się prace; roboty realizowane są tylko w kilku lokalizacjach - podkreśla.
Zakończenie głównych prac budowlanych jest planowane na grudzień 2023 roku (inwestycja ma dwa lata opóźnienia, o czym
pisaliśmy szerzej tutaj). O kilka tygodni dłużej – według Hamarnika – potrwają prace uzupełniające przy niektórych obiektach inżynieryjnych na odcinku Bodzechów – Sandomierz.