Wykonawca wstępnego studium modernizacji odcinka Tomaszów Mazowiecki – Skarżysko Kamienna rekomendował modernizację linii, ale bez jej elektryfikacji i budowy drugiego toru. Analizy odnoszą się jednak do relacji Tomaszów – Kielce, a nie bardziej naturalnej Skarżysko – Łódź – wynika z informacji, jakie otrzymaliśmy z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego. Wyniki studium nie przesądzają o tym, jaki wariant doczeka się ostatecznie realizacji.
Liderem projektu „Modernizacja i elektryfikacja linii kolejowej nr 25 na odcinku Tomaszów Mazowiecki – Skarżysko-Kamienna” w programie „Kolej Plus” jest Województwo Świętokrzyskie. Rolę partnera pełni w nim Województwo Łódzkie. Właśnie z Wydziału Prasowego łódzkiego Urzędu Marszałkowskiego otrzymaliśmy odpowiedź na pytania w sprawie zakresu inwestycji na wskazanym odcinku.
Ostateczna decyzja w gestii PLK
Spośród różnych wariantów za najbardziej efektywny uznano ten obejmujący modernizację linii, ale bez uzupełnienia o sieć trakcyjną i bez dobudowy drugiego toru. – W dokumentacji aplikacyjnej, przygotowanej i złożonej do II Etapu naboru Programu Kolej+ (Wstępnym Studium Planistyczno-Prognostycznym), objęto odcinek między Tomaszowem Maz. a Skarżyskiem-Kamienną w wariancie inwestycyjnym, który uzyskał najwyższy wskaźnik przyrostu pasażerów z miasta powyżej 10 tys. mieszkańców (Tomaszowa) do miasta wojewódzkiego (Kielc) względem całkowitych kosztów poniesionych na realizację Projektu, tj. w wariancie modernizacji istniejącej linii kolejowej bez jej elektryfikacji – informuje UMWŁ.
Należy jednak pamiętać, że zastosowanie takiego kryterium jest obarczone dużym ryzykiem błędu. Z Tomaszowa do Kielc można dojechać torami linii 25 i 8, których przebieg jest daleki od optymalnego (znaczne oddalenie od najkrótszej linii łączącej oba miasta, do tego konieczność zmiany czoła pociągu albo przesiadki w Skarżysku). Wydaje się, że kolej może cieszyć się większym zainteresowaniem w relacji Skarżysko – Łódź lub Końskie – Łódź – i to raczej dla nich należałoby wykonać analizy.
Wyniki analizy nie przesądzają jednak tego, jak ostatecznie zmieni się linia 25. – Zakres dalszych prac, zgodnie z wytycznymi do naboru projektów do Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej+ do 2028 roku, zostanie zweryfikowany przez PKP PLK w formie opracowania Studium Projektowo-Technicznego, w którym zostanie określony finalny zakres Projektu – zaznacza UMWŁ. Również harmonogram prac projektowych i budowlanych będzie zależał od zarządcy infrastruktury.
Długie podchody do modernizacji
Modernizacja linii 25 między Tomaszowem a Skarżyskiem jest tematem dyskusji od dawna. W 2013 r. PKP PLK chciały wyłączyć odcinek z ruchu w ramach planowanej wówczas „optymalizacji” sieci. Od tego czasu samorząd województwa łódzkiego (z czasem – także świętokrzyskiego) ponawia
zabiegi o poprawę parametrów całości lub części trasy. Od początku wspominano o elektryfikacji (całego odcinka
lub tylko od Tomaszowa do Opoczna – dziś UMWŁ mówi o jej przeprowadzeniu
do roku 2030), a także o
budowie łącznicy do CMK w Opocznie oraz nowego odcinka Tumlin – Wąsosz Konecki, mającego radykalnie skrócić trasę dla pociągów Łódź – Kielce.
Po ogłoszeniu programu Kolej Plus modernizacja odcinka stała się
jednym z trzech przedsięwzięć zgłoszonych przez UMWŁ. Przetarg na przygotowanie wstępnych studiów wykonalności
wygrała w kwietniu 2021 r. firma IDOM. Częścią planów modernizacyjnych jest też
budowa nowych przystanków, w tym –
Czerwony Most w gminie Końskie.
Niezależnie od tego pewien zakres prac wykonano
przed reaktywacją ruchu pasażerskiego na odcinku Opoczno – Skarżysko w grudniu ubiegłego roku. Według PKP PLK prace zostały jednak zaplanowane tak, by nie dublować ich podczas modernizacji.