Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Rekomendacja studium dla linii 25 bez elektryfikacji i drugiego toru

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
06-05-2022

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Rekomendacja studium dla linii 25 bez elektryfikacji i drugiego toru
fot. KF
Wykonawca wstępnego studium modernizacji odcinka Tomaszów Mazowiecki – Skarżysko Kamienna rekomendował modernizację linii, ale bez jej elektryfikacji i budowy drugiego toru. Analizy odnoszą się jednak do relacji Tomaszów – Kielce, a nie bardziej naturalnej Skarżysko – Łódź – wynika z informacji, jakie otrzymaliśmy z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego. Wyniki studium nie przesądzają o tym, jaki wariant doczeka się ostatecznie realizacji.

Liderem projektu „Modernizacja i elektryfikacja linii kolejowej nr 25 na odcinku Tomaszów Mazowiecki – Skarżysko-Kamienna” w programie „Kolej Plus” jest Województwo Świętokrzyskie. Rolę partnera pełni w nim Województwo Łódzkie. Właśnie z Wydziału Prasowego łódzkiego Urzędu Marszałkowskiego otrzymaliśmy odpowiedź na pytania w sprawie zakresu inwestycji na wskazanym odcinku.

Ostateczna decyzja w gestii PLK

Spośród różnych wariantów za najbardziej efektywny uznano ten obejmujący modernizację linii, ale bez uzupełnienia o sieć trakcyjną i bez dobudowy drugiego toru. – W dokumentacji aplikacyjnej, przygotowanej i złożonej do II Etapu naboru Programu Kolej+ (Wstępnym Studium Planistyczno-Prognostycznym), objęto odcinek między Tomaszowem Maz. a Skarżyskiem-Kamienną w wariancie inwestycyjnym, który uzyskał najwyższy wskaźnik przyrostu pasażerów z miasta powyżej 10 tys. mieszkańców (Tomaszowa) do miasta wojewódzkiego (Kielc) względem całkowitych kosztów poniesionych na realizację Projektu, tj. w wariancie modernizacji istniejącej linii kolejowej bez jej elektryfikacji – informuje UMWŁ.

Należy jednak pamiętać, że zastosowanie takiego kryterium jest obarczone dużym ryzykiem błędu. Z Tomaszowa do Kielc można dojechać torami linii 25 i 8, których przebieg jest daleki od optymalnego (znaczne oddalenie od najkrótszej linii łączącej oba miasta, do tego konieczność zmiany czoła pociągu albo przesiadki w Skarżysku). Wydaje się, że kolej może cieszyć się większym zainteresowaniem w relacji Skarżysko – Łódź lub Końskie – Łódź – i to raczej dla nich należałoby wykonać analizy.

Wyniki analizy nie przesądzają jednak tego, jak ostatecznie zmieni się linia 25. – Zakres dalszych prac, zgodnie z wytycznymi do naboru projektów do Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej+ do 2028 roku, zostanie zweryfikowany przez PKP PLK w formie opracowania Studium Projektowo-Technicznego, w którym zostanie określony finalny zakres Projektu – zaznacza UMWŁ. Również harmonogram prac projektowych i budowlanych będzie zależał od zarządcy infrastruktury.

Długie podchody do modernizacji

Modernizacja linii 25 między Tomaszowem a Skarżyskiem jest tematem dyskusji od dawna. W 2013 r. PKP PLK chciały wyłączyć odcinek z ruchu w ramach planowanej wówczas „optymalizacji” sieci. Od tego czasu samorząd województwa łódzkiego (z czasem – także świętokrzyskiego) ponawia zabiegi o poprawę parametrów całości lub części trasy. Od początku wspominano o elektryfikacji (całego odcinka lub tylko od Tomaszowa do Opoczna – dziś UMWŁ mówi o jej przeprowadzeniu do roku 2030), a także o budowie łącznicy do CMK w Opocznie oraz nowego odcinka Tumlin – Wąsosz Konecki, mającego radykalnie skrócić trasę dla pociągów Łódź – Kielce.

Po ogłoszeniu programu Kolej Plus modernizacja odcinka stała się jednym z trzech przedsięwzięć zgłoszonych przez UMWŁ. Przetarg na przygotowanie wstępnych studiów wykonalności wygrała w kwietniu 2021 r. firma IDOM. Częścią planów modernizacyjnych jest też budowa nowych przystanków, w tym – Czerwony Most w gminie Końskie.

Niezależnie od tego pewien zakres prac wykonano przed reaktywacją ruchu pasażerskiego na odcinku Opoczno – Skarżysko w grudniu ubiegłego roku. Według PKP PLK prace zostały jednak zaplanowane tak, by nie dublować ich podczas modernizacji.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kolej Plus: Przedostatni przetarg w Śląskiem

Infrastruktura

Kolej Plus: Przedostatni przetarg w Śląskiem

Roman Czubiński 21 lipca 2023

Podlaskie i PLK podpisały umowę na linię do Łomży z Kolej+

Infrastruktura

Kolej Plus: Kolejna śląska inwestycja z przetargiem na projekt

Infrastruktura

Kolej jednak wróci do Głubczyc

Infrastruktura

Kolej jednak wróci do Głubczyc

Redakcja/inf. pras. 26 czerwca 2023

Kolej Plus: Jest umowa na dokumentację linii do Wielunia

Biznes

Kolej do Łomży bez elektryfikacji. Co na to Polregio?

Infrastruktura

Zobacz również:

Kolej Plus: Przedostatni przetarg w Śląskiem

Infrastruktura

Kolej Plus: Przedostatni przetarg w Śląskiem

Roman Czubiński 21 lipca 2023

Podlaskie i PLK podpisały umowę na linię do Łomży z Kolej+

Infrastruktura

Kolej Plus: Kolejna śląska inwestycja z przetargiem na projekt

Infrastruktura

Kolej jednak wróci do Głubczyc

Infrastruktura

Kolej jednak wróci do Głubczyc

Redakcja/inf. pras. 26 czerwca 2023

Kolej Plus: Jest umowa na dokumentację linii do Wielunia

Biznes

Kolej do Łomży bez elektryfikacji. Co na to Polregio?

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5