fot. Kasper FiszerDworzec Mlewiec pomiędzy Chełmżą a Kowalewem Pomorskim
Pomimo kilkukrotnych kradzieży elementów infrastruktury PKP PLK jest w stanie odtworzyć przejezdność na 20-kilometrowym odcinku linii nr 209 pomiędzy Kowalewem Pomorskim a Chełmżą. Na razie jednak nie ma przewoźników chętnych do obsługi tej kujawsko-pomorskiej trasy. Dalszy odcinek ciągu – w kierunku Brodnicy – został niedawno rozebrany.
Przyszłość istniejącego, ale nieeksploatowanego odcinka linii nr 209 Brodnica – Bydgoszcz Wschód wydaje się niepewna. Po decyzji o likwidacji, a następnie po rozpoczęciu procedury fizycznej rozbiórki początkowego odcinka trasy pomiędzy Brodnicą a Kowalewem Pomorskim dalsze decyzje dotyczyć będą 20-kilometrowego fragmentu pomiędzy Kowalewem Pomorskim a Chełmżą. Ruch pasażerski zlikwidowano tam w 1999 r., od kilku lat trasa pozostaje nieprzejezdna.
PLK jest w stanie przygotować tor do realizacji połączeń
– Linia kolejowa nr 209 z Kowalewa Pomorskiego do Bydgoszczy-Wschodu jest [nadal] zarządzana przez PKP Polskie Linie Kolejowe – mówi Karol Jakubowski z Zespołu Prasowego PKP PLK. – Z powodu braku zainteresowania przewoźników uruchomieniem po niej pociągów na odcinku od Kowalewa Pomorskiego do Chełmży ma ona status nieczynnej – dodaje (z Chełmży w kierunku Bydgoszczy kursują regilarne pociągi pasażerskie). Jak zapewnia, wciąż możliwa jest jednak jej ponowna eksploatacja.
– Jeśli przewoźnicy zgłoszą chęć wykorzystania linii, wtedy zarządca infrastruktury jest w stanie przygotować ją do realizowania połączeń – usłyszeliśmy od przedstawiciela PKP PLK. Ostatnim pociągiem pasażerskim korzystającym z tego odcinka był turystyczny kurs „Wokół Doliny Drwęcy” uruchomiony w 2010 r. przez Stowarzyszenie Sympatyków Pojazdów Szynowych z Warszawy. Był on zestawiony z lokomotywy serii SM42 i czterosekcyjnego zestawu piętrowych wagonów Bhp.
W tym roku SOK nie odnotowała kradzieży
Od tamtego czasu kilkakrotnie doszło do kradzieży elementów infrastruktury. – Jedno zdarzenie miało miejsce w 2014 r., dwa – w 2016 r. Wszystkie sprawy zostały zgłoszone odpowiednim służbom – zapewnia Karol Jakubowski. Zaznacza przy tym, że Straż Ochrony Kolei nie odnotowała podobnych przypadków w roku bieżącym.
Odcinek torów z Kowalewa Pomorskiego do Chełmży otwarto w 1894 r. Do momentu zawieszenia ruchu pasażerskiego pociągi kursowały zarówno w kierunku Chełmży, jak i Brodnicy. Przed kilkoma laty szlak w kierunku Brodnicy przez Golub-Dobrzyń planowano wykorzystać do stworzenia kujawsko-pomorskiej kolei turystycznej. Samorząd województwa sprowadził nawet tabor, który miał obsługiwać odrestaurowaną trasę. Do realizacji tej śmiałej koncepcji jednak nie doszło, a wprowadzenie jej w życie dziś jest już niemożliwe ze względu na dokonaną rozbiórkę torów.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.