Odcinek Malbork – Kwidzyn zostanie oddany po modernizacji do użytku pod koniec bieżącego roku – zapewniają PKP PLK. Wykonawca koncentruje teraz prace na stacjach Kwidzyn i Ryjewo. Wykonanie zasadniczej części prac, umożliwiającej wznowienie ruchu, ma nastąpić z rocznym opóźnieniem w stosunku do pierwotnych planów – pod koniec bieżącego roku.
Według Przemysława Zielińskiego z biura prasowego PKP PLK znaczna część robót jest już ukończona. – W Kwidzynie gotowa jest konstrukcja nowego przejścia podziemnego wraz z wyjściami na perony oraz szybami windowymi nowego przejścia podziemnego, które połączy budynek dworca z dwoma peronami – podaje przykład. Trwa układanie okładzin granitowych na schodach i płytek ceramicznych na ścianach przejścia. – Gotowa jest konstrukcja obu peronów, które są wyższe, co ułatwi podróżnym wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Montowane jest nowe, energooszczędne oświetlenie LED. Wyremontowano dwie zabytkowe wiaty, które ochronią podróżnych przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi. Gotowy jest nowy układ torowy stacji – wylicza. W Kwidzynie ułożono prawie 8 km nowych torów i zamontowano 29 rozjazdów. Trwają też prace wykończeniowe w budynku nowej nastawni.
Co jeszcze udało się zbudować?
Również na innych stacjach i przystankach powstają kolejne elementy nowej infrastruktury. Gotowe są konstrukcje przebudowanych peronów w Gościszewie, Sztumskiej Wsi i Brachlewie wraz z pochylniami i oświetleniem. – Zamontowane zostaną jeszcze wiaty, ławki i gabloty informacyjne – uzupełnia Zieliński. W Ryjewie wykonawca ukończył plac przydworcowy oraz peron wyspowy z antypoślizgową nawierzchnią i oświetleniem. – Po ustabilizowaniu podłoża ułożono większość nowych torów oraz zabudowano 3 z 5 rozjazdów. Dodatkowy tor na stacji umożliwi sprawne mijanie się pociągów – informuje przedstawiciel inwestora.
Mniej zaawansowane są natomiast prace na stacji w Sztumie: wykonawca gromadzi tam materiały potrzebne do budowy nowego układu torowego stacji oraz peronu wyspowego. – Trwa budowa torów na dojeździe do stacji. Po wykonaniu prac ziemnych i wzmocnieniu gruntu oraz uzyskaniu niezbędnych pozwoleń rozpocznie się układanie torów i rozjazdów – zapowiada Zieliński.
Między Malborkiem a Kwidzynem wymieniono dotychczas prawie 32 km torów (mają one umożliwiać po modernizacji jazdę z prędkością 120 km/h). – Prowadzone są prace okołotorowe, związane z regulacją odwodnienia oraz profilowaniem skarp. Pod Kwidzynem i pod Malborkiem na łącznej długości 1,5 km wykonawca wzmacnia podtorze – kontynuuje przedstawiciel PKP PLK. Wykonawca deklaruje zakończenie zasadniczych prac budowlanych i przywrócenie ruchu pociągów do końca bieżącego roku.
Między Malborkiem a granicą województwa PKP Polskie Linie Kolejowe zmodernizują 70 km torów. Komfort obsługi pasażerów poprawi się na 9 przystankach osobowych i stacjach. Inwestycja obejmuje przebudowę 120 obiektów inżynieryjnych – mostów, wiaduktów i przepustów. Poziom bezpieczeństwa zostanie podniesiony na 36 przejazdach kolejowo-drogowych. Urządzenia systemu sterowania ruchem kolejowym są wymieniane na nowe. Po zakończeniu prac i uzyskaniu niezbędnych pozwoleń pociągi pasażerskie na trasie pojadą z maksymalną prędkością do 120 km/h (przed modernizacją 60-80 km/h), a towarowe do 100 km/h. Czas przejazdu najszybszych pociągów między Malborkiem a Gardeją skróci się o 11 minut.
Trzy lata od podpisania kontraktu
Umowę w sprawie modernizacji linii 207 na odcinku Malbork – Grudziądz
podpisano przed trzema laty. Kontrakt o wartości netto 212 mln zł (w tym 85% z unijnego Regionalnego Programu Operacyjnego) zdobyło konsorcjum NDI SA i Pomorskiego Przedsiębiorstwa Mechaniczno-Torowego. Wykonawca zapowiadał zakończenie prac jesienią 2019 r. Wkrótce jednak zaczęły pojawiać się sygnały o problemach na placu budowy, wywołanych – według NDI – nieprawidłowościami w rozliczeniach z zamawiającym oraz wewnątrz konsorcjum. W maju ubiegłego roku
pracownicy NDI zeszli z placu budowy. Protest zapowiedzieli też podwykonawcy. Tempo inwestycji
budzi krytykę mieszkańców regionu, w tym –
jednego z posłów.