PKP PLK zapłacą projektantowi modernizacji linii 201 między Maksymilianowem a Kościerzyną o ponad 10 mln zł więcej. Przyczyną były wprowadzone w trakcie obowiązywania kontraktu zmiany parametrów linii, obejmujące – między innymi – dobudowę drugiego toru na jednym z odcinków i podwyższanie dopuszczalnej prędkości. Część zmian miała związek z komponentem kolejowym CPK.
Jak tłumaczy inwestor, podczas realizacji umowy wyszła na jaw konieczność wykonania dodatkowych prac projektowych. Dla odcinka Wierzchucin — Kościerzyna, wbrew początkowym założeniom, trzeba było opracować dokumentację w wariancie dwutorowym. Również posterunki ruchu musiały tam zostać dostosowane do zwiększonego ruchu, aby deklarowane cele projektu zostały osiągnięte. Ze względu na założenia „komponentu kolejowego” Centralnego Portu Komunikacyjnego należało natomiast opracować dokumentację dla wyższej prędkości maksymalnej: do 200 km/h dla pociągów pasażerskich jadących linią 131 przez stację Maksymilianowo i 160 km/h na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna. Korekty wymagały też rozwiązania w zakresie projektowania rozbiórki i budowy nowych obiektów inżynieryjnych.
PKP PLK zapewniają, że były to okoliczności niemożliwe do przewidzenia podczas przetargu. W efekcie wykonawca (MGGP Tarnów), z którym umowę – po
długich perturbacjach – podpisano
6 listopada 2018 r., zamiast planowanych 22 086 315,79 zł brutto otrzyma 32 536 315,79 zł. Co ważne, udział MGGP w inwestycji nie zakończy się na etapie projektowania: druga faza kontraktu obejmuje usługi nadzoru autorskiego podczas budowy.
Przebudowa linii 201 – obejmująca, między innymi, jej elektryfikację – ma zapewnić alternatywny dojazd z Bydgoszczy do portów Trójmiasta. Obecny główny ciąg dojazdowy – linia 131 – coraz częściej okazuje się zbyt mało drożny. Niestety, realizacja przedsięwzięcia napotyka na poważne przeszkody. O szczegółach inwestycji, której łączny koszt szacuje się na blisko 10 mld zł, piszemy
tutaj.