Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Coraz więcej problemów z planowaną modernizacją linii 201

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
30-11-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Coraz więcej problemów z planowaną modernizacją linii 201
fot. PKP PLK
Modernizacja linii 201 między Maksymilianowem a Gdynią Główną miała rozpocząć się na początku 2020 r., tymczasem wciąż nie uzyskano nawet prawomocnej decyzji środowiskowej dla tego przedsięwzięcia. Opóźnienie inwestycji odbija się negatywnie na roli kolei w obsłudze portów trójmiejskich – informuje „Gazeta Wyborcza”. Dziennik zwraca także uwagę na wzrost kosztów inwestycji.

Choć jeszcze w 2017 r. Ministerstwo Infrastruktury zapowiadało rozpoczęcie prac w ubiegłym roku i zakończenie pod koniec 2022 r., ówczesny harmonogram jest od dawna nieaktualny. Według PKP PLK dopiero w kwietniu przyszłego roku mają zostać ogłoszone przetargi na inwestycję, podzieloną na pięć odcinków. Prace budowlane (w tym również na linii 214 Kartuzy – Somonino) przesunięto natomiast na lata 2023-2027, już w nowej unijnej perspektywie budżetowej.

Autor artykułu w GW Michał Jamroż zwraca jednak uwagę, że taki sam termin ukończenia zarządca infrastruktury deklarował przed kilkoma miesiącami, zakładając jednak ogłoszenie przetargów jeszcze w roku bieżącym. Założenie tak znacznego skrócenia procedur przetargowych może okazać się nierealne. Powodem opóźnienia ma być brak prawomocnej decyzji środowiskowej dla odcinka Kościerzyna – Gdynia. Od wydanego w czerwcu 2020 r. dokumentu wniesiono odwołania. Na początku roku pisaliśmy też o związanym z modernizacją sporze PKP PLK z władzami Gdyni.

Szacunki kosztów modernizacji gwałtownie rosną. Z podawanej w 2017 r. wartości 1,6 mld zł kosztorys zwiększył się już do – podawanej nieoficjalnie – kwoty 11 mld zł. Według cytowanego przez GW eksperta Piotra Malepszaka byłaby to najdroższa w przeliczeniu na kilometr tego typu inwestycja w Polsce. Malepszak spodziewa się wobec tego okrojenia zakresu modernizacji, co jednak w gęsto zaludnionych i uprzemysłowionych okolicach Trójmiasta może przynieś w efekcie niewystarczającą przepustowość przebudowanej linii.

Linia 201 – którą zarządca infrastruktury planuje rozbudować o drugi tor i zelektryfikować – ma tymczasem stać się alternatywnym dojazdem kolejowym do portów w Gdyni i (pośrednio) Gdańsku. Również w ruchu regionalnym i aglomeracyjnym znaczenie trasy przez Kościerzynę ma wzrosnąć.

Dziennikarz „Wyborczej” wytyka też PKP PLK brak koordynacji poszczególnych inwestycji na liniach kolejowych w Trójmieście i okolicach. Harmonogramu prac na liniach 229 i 211 oraz na budowie „bajpasu kartuskiego” nie dostosowano do zmienionego terminarza inwestycji między Kościerzyną a Gdynią, co doprowadzi do przedłużania się zamknięć i wywoła trudności w organizowaniu zastępczej komunikacji autobusowej. Opóźniona elektryfikacja odcinka linii 201 Gdynia Gówna – Gdańsk Osowa stawia pod znakiem zapytania sens elektryfikowania linii 248 i 253, zarządzanych przez Pomorską Kolej Metropolitalną. Między stacjami Gdańsk Rębiechowo i Gdańsk Osowa zabraknie ok. 2,5 km sieci trakcyjnej. Sieć ta, według PKP PLK, ma zostać oddana do użytku dopiero w roku 2024 – nawet wtedy konieczne będzie jednak organizowanie przesiadek z jednostek elektrycznych na spalinowe w relacjach do Kościerzyny czy Kartuz.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Wracają pociągi z Wierzchucina do Szlachty

Pasażer

Wracają pociągi z Wierzchucina do Szlachty

Jakub Rösler 21 lutego 2022

PLK przedstawia harmonogram prac dla linii 201

Infrastruktura

PLK przedstawia harmonogram prac dla linii 201

Michał Szymajda 02 grudnia 2021

Zobacz również:

Wracają pociągi z Wierzchucina do Szlachty

Pasażer

Wracają pociągi z Wierzchucina do Szlachty

Jakub Rösler 21 lutego 2022

PLK przedstawia harmonogram prac dla linii 201

Infrastruktura

PLK przedstawia harmonogram prac dla linii 201

Michał Szymajda 02 grudnia 2021

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5