Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Linia 190 nieprzejezdna. Jej zamknięcie było zgodne z prawem

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
06-07-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Kasper Fiszer, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Linia 190 nieprzejezdna. Jej zamknięcie było zgodne z prawem
Urząd Transportu Kolejowego przeprowadził kontrolę zamkniętych odcinków linii 190 pomiędzy Bielskiem-Białą a Skoczowem i między Goleszowem a Cieszynem. Zdaniem urzędu trasa została zamknięta bez naruszenia prawa, a jej stan nie pozwala na wznowienie przewozów. Kontrola była efektem wniosku Śląskiego Ruchu na rzecz Rozwoju Kolei.

Stan nieczynnych fragmentów linii 190 jest na tyle zły, że nie jest możliwe prowadzenie tam ruchu pociągów bez podjęcia stosunkowo dużych prac naprawczych – to podstawowy wniosek z niedawnej kontroli Urzędu Transportu Kolejowego. Została ona przeprowadzona po formalnym wyłączeniu z ruchu tej trasy przez PKP Polskie Linie Kolejowe w związku z wnioskiem Śląskiego Ruchu na rzecz Rozwoju Kolei i stowarzyszenia Kolej na Śląsk.

O przywrócenie kursowania pociągów pasażerskich w relacji Bielsko-Biała – Cieszyn walczą od pewnego czasu samorządowcy z Cieszyna. Linia nr 190 czynna jest jednak tylko na krótkim odcinku pomiędzy Skoczowem a Goleszowem. Na 22-kilometrowym fragmencie Bielsko-Biała – Skoczów oraz na dziewięciokilometrowym odcinku końcowym z Goleszowa do Cieszyna ruch z pewnością nie zostanie przywrócony przed ewentualnym remontem.

UTK: Trasa została zamknięta zasadnie

– Oddział Terenowy UTK w Katowicach wykonał w czerwcu kontrolę linii kolejowej nr 190. Ujawniła ona szereg nieprawidłowości. Są to m.in. zużyte biologicznie podkłady drewniane, braki wkrętów kolejowych, śrub stopowych i łapek, zachwaszczenie podsypki, drzewa i krzewy usytuowane w odległości mniejszej niż 15 metrów od osi skrajnego toru kolejowego (sic!), osuwisko ziemi na tor kolejowy, dewastacja lub brak sieci trakcyjnej, znaczne zużycie pionowe i boczne szyn w łukach toru – wylicza Sławomir Sadowski z biura prezesa Urzędu Transportu Kolejowego. – Zły stan techniczny linii kolejowej potwierdzają również badania techniczne wykonane przez zarządcę, czyli PKP PLK – podkreśla.

Wobec tego UTK uznał wyłączenie trasy z ruchu za zasadne. Wniosek ŚRnrRK dotyczył jednak także momentu podjęcia decyzji o zamknięciu linii. PKP PLK podjęła ją bowiem po wielu miesiącach bez prowadzonych przewozów, ale w okresie, w którym zainteresowane uruchomieniem pociągów towarowych było PKP Cargo. Jednak w tym zakresie Urząd Transportu Kolejowego nie dopatrzył się uchybień.

PLK miały prawo odmówić przydzielenia tras

– Zarządca wyjaśnił, że w efekcie zawieszenia ruchu pociągów znacznie wzrosła liczba kradzieży i dewastacji sieci trakcyjnej. Z uwagi na wyłączenie z eksploatacji nie były ponoszone koszty odtwarzania linii. PKP PLK zaznaczają także, że nieużytkowanie i brak bieżącego utrzymania obiektów punktowych (mosty, wiadukty, przepusty) powoduje ich korozję, co wpływa na ewentualną przyszłą eksploatację (parametry techniczne, w tym prędkość i nacisk) – wymienia powody zamknięcia Sławomir Sadowski. – Zarządca na skutek złożonej prośby o możliwość wykonywania przejazdów na linii kolejowej nr 190 na odcinku Skoczów – Cieszyn Granica Państwa i późniejszego wniosku o przydzielenie tras pociągów dokonał 18 marca tego roku oględzin linii. Toromistrz stwierdził, że zostały przekroczone parametry graniczne trwałości podkładów kolejowych zabudowanych w 1973 r., w wyniku czego 19 marca 2015 r. PKP PLK zamknęły dla ruchu tor na odcinku Goleszów – Cieszyn ze względu na utracenie zdolności eksploatacyjnej nawierzchni torowej – wskazuje.

– Wobec powyższego zarządca miał możliwość podjęcia indywidualnej decyzji w zakresie możliwości wykorzystania tego odcinka linii kolejowej nr 190, a w przypadku nieprawidłowości technicznych miał prawo odmowy jej udostępnienia. Ponadto zgodnie z § 4 ust. 3 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 5 czerwca 2014 r. (Dz.U. 2014, poz. 788) „zarządca może odmówić rozpatrzenia wniosku w przypadku braku możliwości korzystania z infrastruktury kolejowej w wyniku wyłączenia z eksploatacji linii kolejowej lub jej części” – przypomina przedstawiciel UTK.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Nadchodzi kres masowej wycinki drzew przy torach kolejowych w miastach

Infrastruktura

Nadchodzi kres masowej wycinki drzew przy torach kolejowych w miastach

Michał Szymajda 03 września 2019

Przekazano petycję w sprawie pociągów do Skoczowa

Warte uwagi

Przekazano petycję w sprawie pociągów do Skoczowa

Radosława Mrózek 22 lutego 2013

Dni Techniki Kolejowej w Skoczowie

Warte uwagi

Dni Techniki Kolejowej w Skoczowie

Radosław Mrózek 04 czerwca 2013

Nie chcą przejąć dworca w Skoczowie

Infrastruktura

Nie chcą przejąć dworca w Skoczowie

jm, Rynek Kolejowy 23 lutego 2015

Zobacz również:

Nadchodzi kres masowej wycinki drzew przy torach kolejowych w miastach

Infrastruktura

Nadchodzi kres masowej wycinki drzew przy torach kolejowych w miastach

Michał Szymajda 03 września 2019

Przekazano petycję w sprawie pociągów do Skoczowa

Warte uwagi

Przekazano petycję w sprawie pociągów do Skoczowa

Radosława Mrózek 22 lutego 2013

Dni Techniki Kolejowej w Skoczowie

Warte uwagi

Dni Techniki Kolejowej w Skoczowie

Radosław Mrózek 04 czerwca 2013

Nie chcą przejąć dworca w Skoczowie

Infrastruktura

Nie chcą przejąć dworca w Skoczowie

jm, Rynek Kolejowy 23 lutego 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5