Przy okazji wymiany nawierzchni i elektryfikacji odcinka Kępno – Oleśnica odnowiona może zostać także omijająca stację w Kępnie łącznica 814. Jeśli PKP PLK zdecyduje się wprowadzić do postępowania prawo opcji i skorzystać z niego, wykonawca będzie musiał wymienić także jej nawierzchnię oraz zelektryfikować linię. Nie będzie jednak wydłużenia peronów, które pozwoliłoby wykorzystywać łącznicę w ruchu pasażerskim.
O planach rewitalizacji 47-kilometrowego odcinka Kępno – Oleśnica
pisaliśmy na początku stycznia. Przypomnijmy: prace mają objąć wymianę nawierzchni toru wraz z elektryfikacją, budowę mijanek Jemielna Oleśnicka, Syców i Bralin, nowe perony na przystankach Bralin, Perzów, Gęsia Górka, Syców, Stradomia, Jemielna Oleśnicka, Poniatowice i Cieśle, a także modernizację przejazdów i urządzeń sterowania ruchem.
Zdaniem Czytelnika, który skontaktował się z nami, zakres przedsięwzięcia należałoby jednak rozszerzyć. – Projekt powinien również obejmować elektryfikację krótkiego łącznika LK814 Hanulin – Kępno, dzięki któremu będzie możliwa jazda z Kalisza i Ostrowa Wlkp. do Oleśnicy i Wrocławia [przez Kępno] bez zmiany czoła pociągu. Dodatkowo zasilanie w części LK181 w okolicach Kępna będzie właśnie z Hanulina) – przekonuje autor listu. Jego drugi postulat to nieznaczne wydłużenie lub przesunięcie peronów linii 181 w kierunku zachodnim. Jego zdaniem mogłoby to umożliwić zatrzymanie się pociągu pasażerskiego z Ostrowa do Oleśnicy na stacji w Kępnie bez zmiany czoła (której wymagałaby jazda takiego pociągu łącznicą 812).
Radosław Śledziński z zespołu prasowego PKP PLK przypomina, że głównym celem zadania jest samo przystosowanie odcinka Kępno – Oleśnica do przywrócenia przewozów pasażerskich. Mimo to elektryfikacja łącznicy 814 nie jest wykluczona. – Prowadzone są działania w sprawie rozszerzenia zakresu zadania (prawo opcji) o elektryfikację oraz przebudowę nawierzchni kolejowej na łącznicy Kępno – Hanulin (linia nr 814) – informuje nasz rozmówca.
Nie należy natomiast mieć nadziei na wydłużenie istniejącego lub budowę nowego peronu za zjazdem z łącznicy. – Ze względu na brak technicznych możliwości wydłużenia peronów na stacji Kępno zapewnienie obsługi ruchu pasażerskiego w relacji Kalisz/Ostrów Wlkp. – Oleśnica/Wrocław wymagałoby budowy nowego peronu w odległości ok. 500 m od istniejących peronów (za przejazdem kolejowo-drogowym). Planowane zadanie nie przewiduje takiego rozwiązania – podkreśla Śledziński.
Rewitalizacja i elektryfikacja linii 181 na odcinku Kępno – Oleśnica będzie realizowana w formule „projektuj i buduj”. To, czy dojdzie do jej realizacji, zależy jednak od dostępności środków z unijnego Funduszu Odbudowy, obecnie zablokowanych z powodu łamania zasad praworządności przez polski rząd.