W ciągu pięciu lat na linii 159 między Pawłowicami a Żorami mają zostać otwarte dwa przystanki osobowe: Pawłowice Studzionka i Warszowice. Na inwestycję naciskają władze gminy Pawłowice, pragnące poprawić sytuację komunikacyjną mieszkańców. Obecnie, mimo bardzo dobrych parametrów zmodernizowanego niedawno odcinka, jedynym korzystającym z niego pociągiem turystycznym jest weekendowy kurs turystyczny.
Na przełomie sierpnia i września odbyło się spotkanie przedstawicieli lokalnych samorządów oraz PKP PLK. Tematem były właśnie plany budowy nowego przystanku Pawłowice Studzionka i reaktywacji istniejącego przystanku Warszowice. W ocenie samorządu potencjał rozwoju przewozów pasażerskich jest duży, a postulowane zagęszczenie sieci przystankowej pozwoli na jego lepsze wykorzystanie.
Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP PLK potwierdza, że utworzenie przystanków Warszowice i Pawłowice Studzionka było inicjatywą gminy Pawłowice oraz śląskiego Urzędu Marszałkowskiego. Przedsięwzięcie zostało zgłoszone do programu budowy i modernizacji przystanków kolejowych na lata 2020-2025 (tzw. program „Przystanek Plus”). – Jego celem jest tworzenie dostępu do komunikacji kolejowej, odpowiadanie na potrzeby komunikacyjne lokalnych społeczności i eliminowanie wykluczenia kolejowego. Samorząd wskazywał również na własną inicjatywę budowy centrum przesiadkowego, które zwiększyłoby liczbę osób zainteresowanych transportem kolejowym – dodaje przedstawicielka zarządcy infrastruktury.
Dokładna lokalizacja zostanie określona dopiero na etapie opracowywania dokumentacji projektowej. – Zakładane jest, że przystanek Pawłowice Studzionka miałby być między Warszowicami a Strumieniem, a przystanek Warszowice – w obecnej lokalizacji. Obecnie określany jest zakres robót oraz koszty – informuje Głowacka.
Jedyny obecnie pociąg pasażerski korzystający rozkładowo z tego odcinka linii 159 – weekendowa „Kubalonka” Kolei Śląskich z Gliwic do Wisły Głębce (a w tegorocznym sezonie, z powodu modernizacji linii do Wisły,
„Salmopol” Gliwice – Żywiec) – nie zatrzymuje się na obszarze gminy Pawłowice. Budowa przystanków ma doprowadzić do zmiany tego stanu. Prawdopodobnie zwiększyłaby ona też szanse na uruchomienie codziennych przewozów: przed dwoma laty Koleje Śląskie deklarowały, że mimo modernizacji odcinka Pawłowice – Żory nie planują uruchamiania na nim pociągów osobowych właśnie z powodu
oddalenia istniejących stacji i przystanków od generatorów ruchu. Innym czynnikiem sprzyjającym powrotowi pociągów pasażerskich może być planowana
odbudowa linii do Jastrzębia Zdroju.