PKP PLK zapowiadają, że jeśli otrzymają oczekiwane wsparcie unijne, zmodernizują linię kolejową nr 14 od Zduńskiej Woli aż do Głogowa. Prace objęłyby więc także niezelektryfikowany odcinek zachodni. Z ponownymi utrudnieniami w ruchu muszą natomiast liczyć się mieszkańcy aglomeracji łódzkiej.
Zakończyły się zasadnicze roboty na linii kolejowej nr 14 pomiędzy Łodzią Kaliską a Zduńską Wolą. Choć wykonawca
opóźnionej inwestycji prowadzi jeszcze
pewne prace, możliwe stało się przywrócenie kursowania wszystkich pociągów – zarówno dalekobieżnych, jak i regionalnych. Te ostatnie przez ok. dwa lata zastępowane były w dużej mierze autobusami, co wydłużało czas przejazdu i wymuszało kłopotliwe przesiadki (w zależności od etapu robót m.in. w Pabianicach czy w Łasku).
Plany dotyczą także niezelektryfikowanego odcinka do Głogowa Kończąca się właśnie inwestycja objęła jednak stosunkowo krótki fragment ważnego ciągu biegnącego z Łodzi do Ostrowa Wielkopolskiego i dalej przez Leszno i Głogów do granicy państwa w Zasiekach. Stan najintensywniej wykorzystywanego odcinka do Ostrowa nie jest zły, ale wprowadzono tam pewne zwolnienia, a prędkości nie w pełni odpowiadają potrzebom szybkiego ruchu międzymiastowego. Czy zatem zarządca infrastruktury planuje kontynuować modernizację trasy?
– Przewidujemy modernizację kolejnych odcinków linii nr 14, tj. Zduńska Wola – Sieradz – Ostrów Wielkopolski oraz Ostrów Wielkopolski – Głogów – mówi Rafał Wilgusiak z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Póki co nie informuje on o szczegółach projektów: wiemy jedynie, że oprócz torów i sieci trakcyjnej (na zelektryfikowanej części trasy od Zduńskiej Woli do węzła Krotoszyn) prace miałyby objąć także infrastrukturę stacyjną i przystankową. Ma to przełożyć się na wyższy standard obsługi podróżnych.
Jaka będzie dostępność środków unijnych? – Projekty na linii nr 14 związane są z zapewnieniem dofinansowania ze środków Unii Europejskiej – zastrzega przy tym nasz rozmówca. Dodaje, że szczegółowy zakres przedsięwzięć zostanie ustalony po ostatecznym określeniu puli przeznaczonej na realizację inwestycji kolejowych. Zarządca infrastruktury chciałby przy tym, by modernizacja kolejnych odcinków odbyła się w ramach aktualnej perspektywy 2021 – 2027.
Dodajmy, że jeśli doszłoby do modernizacji odcinka ze Zduńskiej Woli do Sieradza, podróżni musieliby liczyć się z ponownymi utrudnieniami na podłódzkim odcinku trasy. Choć podczas kończącego się remontu duża część pociągów nie dojeżdżała do tego miasta, pomiędzy Zduńską Wolą a Sieradzem nie wykonano żadnych prac.