Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Linia 131 – PKP PLK: Nowe perony będą potrzebne

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
06-08-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Linia 131 – PKP PLK: Nowe perony będą potrzebne
fot. Xpaczynos/YouTube
Stacje i przystanki na linii 131 w Łódzkiem, na których wybudowano wysokie perony i kładki z windami, będą jednak obsługiwane przez pociągi pasażerskie – zapewnia PKP PLK. Wznowienie przewozów nastąpi jednak dopiero za kilka lat, a ujawnione plany samorządu województwa są mało szczegółowe. Samo zakończenie modernizacji linii opóźni się o kilka miesięcy.

O sprawie pisaliśmy już w lutym 2017 r. Zarządca infrastruktury poinformował wówczas, że podczas zbliżającej się modernizacji południowego odcinka magistrali węglowej zamierza zlikwidować perony na części stacji i przystanków (podobne działanie zaplanowano na sąsiedniej linii 146). PKP PLK argumentowały to brakiem perspektyw odtworzenia ruchu regionalnego. Przeciw temu zamiarowi protestował Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego, przyznając jednak, że nie planuje na razie uruchomienia na linii regionalnych przewozów kolejowych.

Miała być likwidacja, jest rozbudowa

Wybrany wtedy przez PKP PLK wariant inwestycyjny zakładał likwidację peronów docelowo aż do stacji Karczyn w województwie kujawsko-pomorskim. Wyjątkiem miały być tylko stacje: Chorzew Siemkowice i Zduńska Wola Karsznice, na których dotychczasowe perony miały być pozostawione dla ewentualnej obsługi pociągów sezonowych. Ostatecznie zrealizowano jednak inny, nie tak radykalny wariant. Na opublikowanym w Internecie, datowanym na 20 czerwca nagraniu z przejazdu w kabinie lokomotywy widać, że perony zlikwidowano tylko na niektórych stacjach i przystankach: we Wręczycy, Mokrej Częstochowskiej, Miedźnie, Annolesiu i Kustrzycach.

W innych lokalizacjach wybudowano nowe, wysokie perony. Co więcej, na części stacji – w Kłobucku, Działoszynie, Ruścu Łódzkim, Chociwiu Łaskim i Kozubach – prowadzą do nich kładki, wyposażone w windy dla osób niepełnosprawnych. Stało się tak, mimo że ani województwo śląskie, ani łódzkie nie ujawniały dotąd publicznie dokładnych planów wznowienia w najbliższym czasie kolejowego ruchu regionalnego do tych miejscowości – padały tylko mgliste zapowiedzi. Ostatni pociąg Zduńska Wola – Częstochowa odjechał w grudniu roku 2012, a Katowice – Kłobuck – w czerwcu 2013.

Budowa peronów i kładki trwa też w Chorzewie Siemkowicach, jednak tu inwestycję można uznać za uzasadnioną – wznowienie ruchu pasażerskiego przez tę stację nastąpi po wybudowaniu nowej linii do Wielunia, będącej częścią programu Kolej Plus. Pociągi do Łodzi mają wprawdzie jeździć przez Kozuby, Chociw i Rusiec, jednak również w przypadku tych stacji sposób rozwiązania dojść na perony może wydawać się przeskalowany (linią ma kursować osiem par pociągów pasażerskich na dobę, i to dopiero od roku 2029). Perony, ale już bez kładek, odbudowano jeszcze na przystankach: Huta i Siedlce Łaskie. W efekcie perony dostosowane do najnowszych standardów, wyposażone w dojścia z windami, będą stały bezużytecznie jeszcze (w najlepszym wypadku) przez kilka lat – podczas gdy na bardzo wielu czynnych stacjach i przystankach perony nie spełniają minimalnych norm.

Łódzkie planuje przewozy, Śląskie – nie

Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP PLK informuje, że modernizacja infrastruktury pasażerskiej na stacjach i przystankach: Rusiec Łódzki, Chociw Łaski, Kozuby, Huta i Siedlce Łaskie była przewidziana do realizacji na etapie studium wykonalności. Organizator transportu (UMWŁ) złożył wówczas deklarację o wznowieniu połączeń pasażerskich na odcinku od Chorzewa Siemkowic do Zduńskiej Woli Karsznic. – Z myślą o pasażerach oraz ze względu na inicjatywę lokalnej społeczności, samorządów oraz plany przewoźnika PKP Intercity dotyczące wznowienia połączeń pasażerskich i postojów na stacjach podjęto decyzję o odbudowie peronów na stacjach Działoszyn oraz Kłobuck – dodaje przedstawicielka zarządcy infrastruktury. Nie wyjaśnia natomiast przyczyny likwidacji również leżącego w Łódzkiem przystanku Kustrzyce.

Inaczej mają się sprawy w drugim z zainteresowanych regionów. – Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego wskazał, że na odcinku Herby Nowe – granica województwa śląskiego i łódzkiego, a więc w miejscowościach Wręczyca, Mokra Częstochowska, Miedźno i Annolesie, nie organizuje i nie planuje połączeń kolejowych. Odcinek ten nie był uwzględniony w planie zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego Województwa Śląskiego. W związku z powyższym nie zdecydowano się na odbudowę infrastruktury pasażerskiej w tych lokalizacjach. W razie potrzeby istnieje rezerwa terenu pod ewentualną odbudowę peronów w przyszłości – deklaruje Głowacka.

Dlaczego na wymienionych stacjach zdecydowano się na budowę kosztownych kładek nad torami, wyposażonych w windy? – Stacje i przystanki będą dostosowane do obsługi wszystkich podróżnych, także z ograniczoną możliwością poruszania się. Tam, gdzie zostały wybudowane kładki, komunikację ułatwią windy. Wszelkie elementy infrastruktury muszą być dostosowane do obsługi osób o ograniczonej zdolności poruszania, stąd konieczność montażu wind – odpowiada nasza rozmówczyni. Nie otrzymaliśmy odpowiedzi na pytanie, o ile wymienione elementy infrastruktury zwiększyły koszt całej inwestycji. Przedstawicielka PKP PLK zapewnia tylko, że kładki są tańsze w budowie, niż przejścia podziemne.

Będzie opóźnienie. Powód? Decyzje środowiskowe

Zapytaliśmy również o zaawansowanie prac na odcinku Herby Nowe – Zduńska Wola Karsznice. Na wspomnianym nagraniu widać, że pod koniec czerwca prace trwały – między innymi – na moście nad Wartą, na którym czynny był tylko jeden tor. Nie zaczęto też jeszcze wówczas prac na moście nad Grabią. – Aktualnie w ramach zadania LOT C i LOT D prowadzone są prace na obiektach inżynieryjnych, prace związane z budową ekranów akustycznych oraz roboty torowe w stacji Chorzew Siemkowice i na szlakach przyległych. Realizowane są prace przy urządzeniach sterowania ruchem kolejowym w celu włączenia wszystkich wymaganych elementów do LCS Herby Nowe i Zduńska Wola Karsznice – wylicza Głowacka.

Warta ok. 1,8 mld zł inwestycja miała zostać ukończona w bieżącym roku. PKP PLK przyznaje, że z powodów związanych właśnie z realizacją obiektów inżynieryjnych termin zostanie przesunięty jeszcze bardziej, niż zapowiadano w ubiegłym roku. – Zakończenie prac – z uwagi na realizację obiektów inżynieryjnych, dla których konieczne było pozyskanie zmiany Decyzji o Środowiskowych Uwarunkowaniach – planowane jest w I kwartale 2024 (LOT C) i w II kwartale 2024 (LOT D) – mówi nasza rozmówczyni. Lot C oznacza odcinek Herby Nowe – Rusiec Łódzki, zaś Lot D – Rusiec Łódzki – Karsznice.

Warto dodać, że w ostatnim czasie UMWŁ zapowiedział dążenie do wznowienia przewozów na linii 131 na północ od Zduńskiej Woli. Charakter tych deklaracji jest jednak bardzo ogólny.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5