Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Linia 104: Mniejsza tarcza TBM już na placu budowy koło Męciny

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
09-01-2025
Ostatnia modyfikacja:
09-01-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Linia 104: Mniejsza tarcza TBM już na placu budowy koło Męciny
fot. tov_tob livejournalZdjęcie ilustracyjne
Na plac budowy podziemnego odcinka linii 104 między Męciną a Mordarką dotarła mniejsza tarcza TBM, przeznaczona do drążenia tunelu ewakuacyjnego. Trwa montaż maszyny oraz budowa „kołyski” startowej – informuje Polska Agencja Prasowa. Większa tarcza, która zostanie wykorzystana przy budowie właściwego tunelu kolejowego, ma przypłynąć do Polski na przełomie lutego i marca.

Średnica głowicy tnącej maszyny wynosi blisko 5 metrów. Jej masa to ponad 600 ton, z czego najcięższy zespół waży 87 ton. Jej transport na południe kraju z portu w Gdyni, do którego przypłynęła z Szanghaju przed Bożym Narodzeniem, wymagał użycia aż 36 ciężarówek. Ze względów bezpieczeństwa przewóz po specjalnie wytycznej trasie (nieujawnionej publicznie) musiał odbywać się nocami.

Teraz w Męcinie, równocześnie z montażem urządzenia, trwa przygotowywanie dla niego łożyska startowego – tzw. „kołyski”. Uruchomienie tarczy, po koniecznych testach, ma nastąpić jeszcze w pierwszej połowie bieżącego roku.

Wcześniej, pod koniec lutego lub na początku marca, do gdyńskiego portu ma dotrzeć druga tarcza. Zostanie ona wykorzystana do wiercenia i układania betonowej obudowy dwutorowego tunelu kolejowego. Średnica tej maszyny będzie wynosiła 11 m. Drążenie tunelu pod Męciną o długości 3,75 km ma potrwać 10 miesięcy i kosztować ponad 750 mln zł (wobec 1,9 mld zł kosztów całego 12-kilometrowego odcinka Limanowa – bocznica Klęczany).

Obie tarcze TBM zostały zamówione w Chinach przez wykonawcę odcinka (konsorcjum Budimex – Gülermak). Na modernizowanej linii 104 oraz łączącej się z nią nowej linii Podłęże – Piekiełko powstanie łącznie 13 tuneli kolejowych różnej wielkości. Obiekt między Męciną a Mordarką będzie drugim pod względem długości (o kilkadziesiąt metrów dłuższy będzie tunel pod Stróżą koło Dobrej, zaplanowany na nowym odcinku Szczyrzyc – Tymbark: jego długość ma wynosić 3817 m).

Modernizacja linii 104 Chabówka – Nowy Sącz to zadanie towarzyszące budowie nowej linii 622 Podłęże – Piekiełko, skracającego trasę z Krakowa do Zakopanego (przewidywany czas przejazdu najszybszych pociągów to półtorej godziny) i do Nowego Sącza (godzina). Planowana prędkość maksymalna to 160 km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h dla towarowych. Cała inwestycja ma zakończyć się w roku 2030. Więcej szczegółów tutaj.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Linia kolejowa z Brna do Jihlavy zostanie w całości zelektryfikowana?

Infrastruktura

Ogólnopolska histeria o niemieckie tramwaje w Poznaniu

Zintegrowany transport

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Linia kolejowa z Brna do Jihlavy zostanie w całości zelektryfikowana?

Infrastruktura

Ogólnopolska histeria o niemieckie tramwaje w Poznaniu

Zintegrowany transport

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5