PKP PLK wybrały naszą ofertę na modernizację linii 104 między Chabówką a Rabką jako najkorzystniejszą – informuje Budimex. Prace mają rozpocząć się następnego dnia po podpisaniu kontraktu. Na ich wykonanie firma ma 24 miesiące z uwzględnieniem okresów zimowych.
Odcinek A1 obejmuje pierwszych 6 km linii 104 (Chabówka – km 6,1 za stacją Rabka Zaryte), a także samą stację Chabówka oraz przyległy do niej fragment linii 98 w kierunku Suchej Beskidzkiej. Zakres prac będzie polegał – między innymi – na całkowitej wymianie torowiska i sieci trakcyjnej oraz budowie drugiego toru. Cel to ożywienie linii dla pasażerskiego ruchu regionalnego od strony Zakopanego i wydłużenie pociągów
Podhalańskiej Kolei Regionalnej do Rabki Zaryte.
Drożej, niż w kosztorysie, ale najkorzystniej
Wartość netto oferty wynosi 360 122 484,33 zł (zakres podstawowy) i 366 057 633,33 zł (całość, wraz z dwiema opcjami). Choć – podobnie jak w przypadku pozostałych odcinków linii – wszystkie złożone oferty przekraczały kosztorys, PKP PLK wybrały propozycję Budimeksu jako najkorzystniejszą.
Budimex zapewnia, że roboty budowlane rozpoczną się już następnego dnia po podpisaniu umowy. Termin na realizację zakresu podstawowego wynosi dwa lata, z uwzględnieniem okresów zimowych. Na realizację prawa opcji dla pierwszego zamówienia dodatkowego inwestor zastrzegł sobie aż 108 miesięcy od dnia upływu okresu zgłaszania wad dla zakresu podstawowego, a dla drugiego – czas do końca okresu zgłaszania wad lub do zakończenia realizacji opcji nr 1.
Podhalański gamechanger
Przetargi na modernizację linii 104
miały zostać ogłoszone jeszcze w ubiegłym roku. Ostatecznie nastąpiło to
dopiero 10 lutego. W lipcu podczas debaty w Sejmie wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel zapewniał, że wykonawcy zostaną wybrani do końca trzeciego kwartału bieżącego roku – jak widać, w przypadku początkowego odcinka nadal są szanse na dotrzymanie tej obietnicy.
Docelowo cała linia 104 ma zostać przystosowana do prędkości maksymalnej – w zależności od odcinka – od 100 do 150 km/h. W celu dostosowania parametrów linii do standardów Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T zostanie wykonana korekta przebiegu odcinka Tymbark – Nowy Sącz. Konieczna będzie budowa tuneli o łącznej długości ok. 6 km i ok. 2 km estakad. Istniejące dziś obiekty inżynieryjne zostaną przebudowane, a przejazdy – zmodernizowane.
W skład inwestycji wchodzi ponadto budowa nowej, 58-kilometrowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna (znanej powszechnie jako
„linia Podłęże – Piekiełko”). Ma ona rozpocząć się w roku 2024. Nowy odcinek skróci odległość i czas przejazdu z Krakowa do Chabówki i Nowego Sącza, wpisując się ponadto w korytarz Bałtyk – Adriatyk sieci TEN-T. Wizualizacje nowych obiektów na obydwu trasach
opublikowaliśmy tutaj.