fot. Gdaniec, lic. CC BY-SA 4.0Dawny dworzec Stara Jania na likwidowanym odcinku
Trwa fizyczna likwidacja ok. 45-kilometrowego odcinka linii nr 218 na Kociewiu. Trasa ze Smętowa przez Skórcz do Szlachty jest rozbierana po trwającym 16 lat procesie likwidacyjnym. Kilka lat temu tor został przecięty przez autostradę A1, co wykluczało możliwość odtworzenia ruchu.
Rozpoczęła się rozbiórka fragmentu linii nr 218 pomiędzy Smętowem a Szlachtą. To fragment dawnego ciągu z Myślic, który dziś eksploatowany jest jedynie w ruchu towarowym, i to tylko na 27-kilometrowym odcinku Prabuty – Kwidzyn – Nowy Dwór Kwidzyński. Fizyczną likwidację prowadzi PKP SA, ostatecznie kończąc wieloletni proces wyłączania odcinka z ruchu.
Infrastruktura nie jest wpisana do rejestru zabytków
– Zarząd PKP Polskich Linii Kolejowych podjął uchwałę w sprawie likwidacji odcinka linii kolejowej nr 218 Smętowo – Szlachta w roku 2002 – przypomina Michał Stilger, rzecznik prasowy Polskich Kolei Państwowych. – W kwietniu 2003 r. PKP PLK podjęły uchwałę zmieniającą wspomnianą uchwałę z 2002 r., likwidując odcinek linii nr 218 od km 76,072 do km 121,550 [nieco skrócony został odcinek objęty likwidacją, wcześniej jako punkt początkowy obrano km 75,041 – dop. kf]. Mienie po zlikwidowanym odcinku zostało przekazane do PKP SA w kwietniu 2016 r. – opisuje.
Nowy zarządca rozbieranej właśnie linii zapewnia, że przed rozpoczęciem robót skonsultował swoje plany ze wszystkimi potencjalnie zainteresowanymi odtworzeniem ruchu podmiotami. – Informację o zamiarze przystąpienia do rozbiórki naniesień znajdujących się na zlikwidowanym odcinku linii kolejowej nr 218 otrzymali m.in. przewoźnicy kolejowi (PKP Intercity, Przewozy Regionalne, PKP Cargo), PKP Polskie Linie Kolejowe, inne spółki kolejowe, a także samorządy gminne i wojewódzkie. Nie otrzymaliśmy żadnych zastrzeżeń do zaplanowanych przez nas działań. Należy dodać, że nieczynna infrastruktura nie jest wpisana do rejestru zabytków – usłyszeliśmy od rzecznika PKP SA.
Nad autostradą powstał tylko wiadukt drogowy
Zainteresowanie przejęciem gruntów po fizycznej likwidacji nieczynnych torów wyraziła gmina Osieczna. – Gminy Lubichowa i Skórcz nie były zainteresowane współpracą w tym obszarze – dodaje nasz rozmówca. Po rozmowach z samorządami PKP SA ogłosiły przetarg na roboty rozbiórkowe, który został rozstrzygnięty w listopadzie 2017 r. – Szacujemy, że prace zostaną zakończone do czerwca tego roku – informuje nasz rozmówca.
Według słów Michała Stilgera przywrócenie przejezdności linii na jej likwidowanym fragmencie było obecnie niemożliwe. – Jeszcze przed podpisaniem umowy dotyczącej sprzedaży złomu PKP SA wystąpiły do PKP Polskich Linii Kolejowych z wnioskiem o potwierdzenie zasadności demontażu nawierzchni torowej. Otrzymaliśmy odpowiedź potwierdzającą nieodwracalny brak możliwości otworzenia ruchu kolejowego na trasie Smętowo – Skórcz – Szlachta z uwagi na fakt, że w miejscowości Kopytkowo ciągłość linii została przerwana poprzez wybudowanie autostrady A1 – powiedział nam rzecznik prasowy PKP SA. O ile biegnąca równolegle do toru droga wojewódzka nr 231 została poprowadzona nowo wybudowanym wiaduktem, o tyle trasa kolejowa została przecięta, a na torowisku ustawiono kozły oporowe.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.