By NAC - Own work, CC BY-SA 3.0, commons.wikimedia.org
Na razie nie powstanie planowana szybka kolej miejska, łącząca Szwajcarię z Austrią przez księstwo Liechtensteinu. Zdecydowali o tym obywatele tego ostatniego: zdecydowana większość z nich odrzuciła w referendum projekt rozbudowy linii. Przedsięwzięcie miało kosztować 187 mln euro.
Łącząca trzy państwa linia kolejowa miała zyskać standard S-Bahn. Istniejące od dawna plany zakładają wykorzystanie 18,5-kilometrowego odcinka istniejącej trasy między austriackim Feldkirch (w landzie Vorarlberg) i szwajcarskim Buchs (w kantonie St Gallen). Blisko połowę tej odległości (ok. 9 km) stanowiłby odcinek położony na terytorium Liechtensteinu. Całą trasą, niezależnie od granic państwowych, miałaby zarządzać – tak jak obecnie – austriacka ÖBB-Infrastruktur. Korzyścią z inwestycji miała być poprawa mobilności społecznej, rozwój gospodarczy oraz ograniczenie wpływu transporty na środowisko.
Koncepcja przewiduje modernizację wspomnianego odcinka w taki sposób, by pociągi pasażerskie mogły kursować nią w każdą ze stron co pół godziny. Poza szczytem przewozowym przewidziano połączenia co godzinę. Oprócz pociągów regionalnych linię wykorzystywałyby także składy RailJet z Wiednia do Zurychu (co 2 godziny).
W tym celu należałoby odtworzyć położoną w księstwie stację w Nendeln, a na odcinku między nią a austriackim Tisis (4,6 km) dobudować drugi tor (docelowo przewidziano jego dodanie na całej długości linii). Koszt pierwszego etapu przedsięwzięcia (tylko między Austrią a Liechtensteinem) miał wynosić ok. 187 milionów euro, w tym 63 mln euro miało pochodzić z budżetu Liechtensteinu.
Przeprowadzone 30 sierpnia głosowanie dało jednak negatywny efekt. 62,3% uczestników referendum wypowiedziało się przeciw budowie linii. Głosujący podjęli taką decyzję wbrew rządowi księstwa, którego wicepremier Daniel Risch podpisał w kwietniu list intencyjny w sprawie inwestycji. Ze strony Austrii dokument sygnowała minister klimatu, środowiska, energii, mobilności, innowacji i technologii Leonore Gewessler.
Warto dodać, że omawiana, zelektryfikowana linia jest jedyną trasą kolejową w Liechtensteinie. W państwie tym znajdują się na nim zaledwie trzy przystanki: wspomniany Nendeln, Forst oraz stołeczny Schaan Vaduz. Jak łatwo się domyślić, zdecydowaną większość ruchu stanowią przewozy tranzytowe.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.