Rada Unii Europejskiej przyjęła rynkową część IV pakietu kolejowego. To ostatni formalny krok przed głosowaniem Europarlamentu nad liberalizacją rynku.
Składająca się z ministrów państw członkowskich Rada UE to główny organ decyzyjny Unii. Dlatego w depeszy Polska Agencja Prasowa informowała o przyjęciu nowych przepisów przez państwa członkowskie UE. Przyjęte przez Radę wczoraj (17 października) przepisy stanowią część rynkową IV pakietu kolejowego.
– Czwarty pakiet jest już na bezpiecznych torach. Obywatele będą mogli korzystać z lepszej jakości usług. Przedsiębiorstwa kolejowe powinny natomiast zyskać lepszy dostęp do rynków wszystkich państw członkowskich – powiedział Arpád Érsek, słowacki minister transportu.
„Rynek Kolejowy” już w lipcu
informował, że nowe przepisy zostały zatwierdzone. Wczorajszy krok Rady Unii Europejskiej nie zmienia nic w tej sprawie. – Decyzja Rady to jedynie formalne zatwierdzenie uzgodnionych wcześniej przepisów. Od dawna wiadomo było, że zostanie podjęta – tłumaczy „RK” doskonale znający unijne procedury Artur Perchel z międzynarodowego stowarzyszenia transportu publicznego UITP.
Do przyjęcia IV pakietu wciąż pozostał najważniejszy krok – przyjęcie przez Parlament Europejski po drugim czytaniu. Publikacja w dzienniku UE ma nastąpić do końca tego roku. Więcej na temat procedury legislacyjnej
piszemy tutaj. Skutki wprowadzenia nowych przepisów opisywaliśmy natomiast
w tym miejscu.