Partnerzy serwisu:
Biznes

LHS: Nie tylko ruda

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
08-07-2011
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy, 8 lipca 2011

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
LHS: Nie tylko ruda
Zgodnie z tym, co wskazywała pierwotna nazwa po linii szerokotorowej zamierzano wozić ze wschodu na zachód rudę żelaza, zaś w kierunku przeciwnym siarkę. Zmiany ustrojowe i gospodarcze pierwszej połowy lat 90. sprawiły, że o siarce już dawno zapomniano, a przedsiębiorstwo siłą rzeczy starało się oprzeć na przewozach importowanej rudy. Huta Katowice i jej ogromne zapotrzebowanie na ten surowiec stało się jednak zarówno wybawieniem, jak i problemem dla operatora.

Z jednej strony huta zapewniała przewozy na znaczącym poziomie i pozwalała wypracowywać zyski, jednak z drugiej każde działania właściciela huty, które prowadziło do zmniejszenia zapotrzebowania automatycznie przekładało się na zmniejszenie zapotrzebowania na przewozy i poważne kłopoty w LHS-ie. Tak się stało m.in. w czasie prac remontowych, kiedy wyłączono jeden z pieców oraz w czasie ostatniego światowego kryzysu finansowego, który wymusił na koncernie ArcelorMittal (obecny właściciel huty) znaczne zmniejszenie produkcji.

Drugim problemem, po części wynikającym z uzależnienia od jednego klienta, z którym niemal od samego początku ścierał się LHS, było znalezienie ładunków, które można by było wysyłać na wschód. Zastąpienie siarki nie było łatwe. Strona ukraińska nie potrzebowała bowiem żadnych surowców, którymi można by było napełnić wracające na wschód wagony. Konieczne okazało się stworzenie takich warunków, w których firmy eksportujące towary z Polski wybrałyby kolej, a nie konkurencyjny transport samochodowy.

W roku 2001 ruda żelaza stanowiła ponad 86% masy ładunków przewożonych przez LHS. Jeszcze większy był udział importu mierzonego masą w całości przewozów. W roku 2006 udział rudy spadł do poziomu ok. 69%, a już w 2010 do jedynie 55%. Tendencja wzrostu przewozów towarowych w innych grupach towarowych niż ruda stale się utrzymuje. W pierwszym kwartale tego roku odnotowano znaczące wzrosty przewozów w takich grupach towarowych jak: chemikalia, koks i brykiety, wyroby metalowe i węgiel. Wzrósł również transport kontenerów. Tym samym przewozy w eksporcie wzrosły prawie 3,5-krotnie w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego, jednak to nadal przewozy ze wschodu są dominujące. W tegorocznym planie spółka założyła przewiezienie 8,65 mln ton towarów i udział rudy w przewozach ogółem na poziomie niewiele przekraczającym 50%.

Działania pozwalające na zwiększenie dywersyfikacji przewozów nie oznaczały jednak pogorszenia kontaktów z największym klientem. W roku 2010 spółka podpisała pięcioletni kontrakt na realizację przewozu 23 mln ton rudy żelaza ArcelorMittal Poland SA. Dobrze układa się również współpraca z partnerami ze wschodu. – Naszym strategicznym partnerem w tym zakresie jest Ukraina. Merytoryczna współpraca na partnerskich warunkach jest gwarantem płynnej wymiany handlowej na przejściu granicznym. Stosunki między PKP LHS a UŻ ciągle się pogłębiają i rozwijają. Obecnie jesteśmy na etapie wprowadzenia elektronicznego uzgadniania miesięcznych planów przewozowych. Trwają również prace nad wdrożeniem elektronicznego listu przewozowego. Wszystkie te działania są niezbędne dla poprawy efektywności pracy przejścia granicznego w celu maksymalnego wykorzystania zdolności przewozowych LHS – mówi Mirosław Smulczyński, dyrektor ds. handlu i eksploatacji PKP LHS.


Więcej o zmianach jakie zaszły w ostatnich latach na PKP LHS już wkrótce na naszym portalu!

Wszystkich zainteresowanych historią spółki zachęcamy również do przeczytania tekstu pt. Pierwsze kroki PKP LHS

 

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKP LHS z rekordowymi przewozami w 2022 roku

Biznes

PKP LHS z rekordowymi przewozami w 2022 roku

inf. pras. PKP LHS 18 stycznia 2023

Nowa mijanka i plac ładunkowy na linii PKP LHS [film]

Infrastruktura

PKP LHS: Rosną przewozy intermodalne z Chin

Biznes

PKP LHS: Rosną przewozy intermodalne z Chin

Łukasz Malinowski 20 września 2021

Przejazd inspekcyjny na LHS drezyną Kolei Ukraińskich [zdjęcia]

Tabor i technika

PKP LHS chce kupić 200 wagonów do przewozu kontenerów

Tabor i technika

Zobacz również:

PKP LHS z rekordowymi przewozami w 2022 roku

Biznes

PKP LHS z rekordowymi przewozami w 2022 roku

inf. pras. PKP LHS 18 stycznia 2023

Nowa mijanka i plac ładunkowy na linii PKP LHS [film]

Infrastruktura

PKP LHS: Rosną przewozy intermodalne z Chin

Biznes

PKP LHS: Rosną przewozy intermodalne z Chin

Łukasz Malinowski 20 września 2021

Przejazd inspekcyjny na LHS drezyną Kolei Ukraińskich [zdjęcia]

Tabor i technika

PKP LHS chce kupić 200 wagonów do przewozu kontenerów

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5