Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Leszno. Nowych przystanków kolejowych nie ma i nie będzie

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
06-06-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Leszno. Nowych przystanków kolejowych nie ma i nie będzie
Fot. Luca Salieri
Wielkopolskie Leszno aktualnie nie może liczyć na budowę nowych przystanków kolejowych. Władze samorządowe nie widzą potrzeby ich tworzenia, podobnie jak Ministerstwo Infrastruktury oraz PKP PLK. Mimo tego na terenie miasta można zidentyfikować miejsca, gdzie przystanki sprawdziłyby się i obsługiwałyby spore osiedla. Tak się jednak na razie nie stanie.

Niespełna 60-tysięczne Leszno w Wielkopolsce, jest ważną stacją węzłową leżącą na skrzyżowaniu kilku linii kolejowych, zarówno o znaczeniu lokalnym jak i krajowym. Przez miasto biegną trasy linii 271, łączącej Wrocław z Poznaniem, linii nr 14, biegnącej z Łodzi do granicy z Niemcami, a także linii 359, prowadzącej do Wolsztyna oraz Zbąszynka. Wkrótce do Leszna zaczną również docierać pociągi z Gostynia, dzięki programowi Kolej Plus.

Stacja i przystanek

Mimo tak wielu kierunków, w których można podróżować z dawnej stolicy województwa leszczyńskiego na terenie miasta nie znajdziemy zbyt wielu przystanków kolejowych. Główną rolę w systemie kolejowym w mieście pełni stacja Leszno, obsługująca 3700 pasażerów w dobie (dane za UTK z 2021 roku). Ponadto na terenie miasta znajduje się jeszcze przystanek Leszno Grzybowo, obsługujący niewielką dzielnicę o tej nazwie. Nie odgrywa on jednak większej roli, bowiem wg. danych UTK z 2021 roku, obsługuje on od 0 do 9 pasażerów w dobie.

Dwa nowe przystanki na Gronowie i Zaborowie?

Kwestię budowy nowych przystanków na terenie miasta poruszył w swojej interpelacji poseł Grzegorz Rusiecki. Parlamentarzysta dopytywał Ministerstwo Infrastruktury o budowę dwóch nowych przystanków, a więc Leszno Gronowo oraz Leszno Zaborowo, których stworzenie mieli postulować niektórzy z samorządowców z okręgu leszczyńskiego.

– Propozycja budowy nowych przystanków osobowych Leszno Zaborowo oraz Leszno Gronowo nie była do tej pory przedmiotem zgłoszenia do realizacji w ramach aktualnie prowadzonych inicjatyw kolejowych, w tym do Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021 – 2025. Obecnie w ramach tego programu nie ma również możliwości wprowadzenia nowych lokalizacji – poinformował Andrzej Bittel, wiceminister Infrastruktury.

Bittel dodał też, że samorząd Leszna nie występował z wnioskiem o budowę tych przystanków ani do PKP PLK ani do Ministerstwa Infrastruktury, co pokrywa się z wypowiedziami prezydenta Leszna, Łukasza Borowiaka, który mówił nam kilka tygodni temu, że z jego perspektywy w mieście nie potrzeba kolejnych przystanków kolejowych.

Nadzieja w... odległej modernizacji linii kolejowej nr 14

Andrzej Bittel napisał też, że budowę przystanku Leszno Gronowo uwzględniono w studium wykonalności dla projektu modernizacji oraz elektryfikacji linii kolejowej nr 14 pomiędzy Krotoszynem/Durzynem a Głogowem.

– W ramach możliwej budowy nowego przystanku przedmiotowe studium przewiduje budowę dwóch peronów jednokrawędziowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Przystanek Leszno Gronowo został zaimplementowany do przyszłościowej realizacji robót budowlanych, w związku z wnioskiem Gminy Miasta Ostrów Wielkopolski na etapie dokumentacji przedprojektowej. Projekt ten rozważany jest do realizacji w ramach perspektywy finansowej UE na lata 2021 – 2027 i jest uzależniony od dostępności środków finansowych – przekazał minister.

Ostatnie zdanie sformułowane przez Bittela jest kluczowe, bowiem projekt modernizacji zachodniej części “czternastki” utknął na półce i tak naprawdę nie wiadomo, kiedy oraz w jakim zakresie uda się go zrealizować, tym bardziej w sytuacji, gdy PKP PLK szacują jego wartość na 3,1 mld złotych, o czym dowiadujemy się z odpowiedzi na inną poselską interpelację, autorstwa Michała Jarosa.

Nowy przystanek na linii Poznań – Wrocław

Patrząc na mapę Leszna można zidentyfikować jeszcze co najmniej jedną lokalizację dla nowego przystanku kolejowego. Mowa o przystanku na linii nr 271 (to na niej miałby powstać przystanek Leszno Zaborowo), choć jego dokładną lokalizację należałoby dostosować do potencjału pasażerskiego. Przy linii Poznań – Wrocław znajduje się wspomniana dzielnica Zaborowo, natomiast po drugiej stronie jest umiejscowiona Strefa Inwestycyjna I.D.E.A.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5