Fot. M. SzymajdaStacja Leszno i wielkopolski szynobus
PKP PLK przeprowadziły niedawno naprawę nawierzchni peronów przy niezelektryfikowanych torach stacji Leszno. Zapowiadana już kilka lat temu modernizacja zachodniej części stacji wciąż nie doszła jednak do skutku. Zarządca infrastruktury nadal nie ma bowiem zagwarantowanego finansowania prac.
Podczas modernizacji trasy Poznań – Wrocław przebudowana została również stacja Leszno. Od kilku lat pasażerowie korzystają więc z wygodniejszych, wyższych peronów, a na pociąg oczekują pod nowymi wiatami. Wymieniono też oświetlenie. Prace te zostały jednak zrealizowane tylko po wschodniej stronie budynku dworcowego.
Jedna stacja, dwa standardy peronów
Po przeciwnej stronie gmachu znajdują się perony nr 3, 4 i 5, które nie doczekały się dotychczas przebudowy. To stąd odprawiane są pociągi obsługujące niezelektryfikowane odcinki do Ostrowa Wielkopolskiego przez Krotoszyn, do Zbąszynka przez Wolsztyn czy do Głogowa przez Wschowę. Podróżni zmierzający w tych kierunkach nie mogą liczyć także na zastosowane w zelektryfikowanej części stacji udogodnienia dla niepełnosprawnych, np. oznaczenia pomagające niewidomym. Już w 2021 r. zarządca infrastruktury wskazywał na możliwość ujednolicenia standardu stacji dzięki przebudowie jej niezmodernizowanej części przy wykorzystaniu środków unijnych perspektywy 2021 – 2027.
Do dziś roboty jednak nie ruszyły, a ich przeprowadzenie pozostaje niepewne. – Zależy nam na przygotowaniu jak najlepszych warunków podróży, dlatego planujemy kompleksową modernizację platform znajdujących się po zachodniej stronie stacji. Uwzględniliśmy to w studium wykonalności dla projektu Prace na liniach kolejowych nr 14, 815, 816 na odcinku Ostrów Wielkopolski – Krotoszyn – Leszno – Głogów wraz z elektryfikacją odcinka Krotoszyn/Durzyn – Leszno – Głogów – mówi Radosław Śledziński z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Dodaje jednak, że przedsięwzięcie jest ujęte tylko na liście rezerwowej Krajowego Programu Kolejowego.
– Szczegółowy zakres prac określi projekt budowlany. Jego przygotowanie, a następnie realizacja inwestycji, będą możliwe po zapewnieniu finansowania – stwierdza nasz rozmówca. Jeśli spółka znajdzie środki, zamierza zastąpić istniejące perony wyższymi, podobnymi do tych znajdujących się już teraz po drugiej stronie dworca.
Na razie naprawiono uszkodzoną nawierzchnię
Zanim dojdzie do ewentualnej gruntownej przebudowy, PLK realizują drobniejsze prace mające już teraz podnieść nieco komfort wsiadania do pociągów. – W ostatnim czasie na dwóch platformach, nr 3 i 5, wymieniliśmy fragmenty uszkodzonej i nierównej nawierzchni – relacjonuje przedstawiciel zarządcy infrastruktury. Przekonuje także, że stacja Leszno zapewnia bezpieczną i sprawną obsługę pasażerów i pociągów, a na niezmodernizowanych peronach stoją m.in. wiaty i ławki.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.