Partnerzy serwisu:
Pasażer

Leszno apeluje o poprawę oferty w kierunku Warszawy

Dalej Wstecz
Data publikacji:
28-10-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
dl, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Leszno apeluje o poprawę oferty w kierunku Warszawy
Leszno, miasto położone przy trasie Wrocław – Poznań, od momentu uruchomienia połączeń EIP apeluje o poprawę oferty połączeń dalekobieżnych m.in. w kierunku Warszawy. Publikujemy list mieszkańca Leszna przekazany przez nas i skomentowany przez PKP Intercity.

Uruchomienie połączeń Express InterCity Premium poskutkowało likwidacją połączeń EIC kursujących z Warszawy do Wrocławia przez Poznań i Leszno. Od tego momentu oferta PKP Intercity pogarszała się. To również efekt przede wszystkim beznadziejnych – jak komentują mieszkańcy – skomunikowań pociągów regionalnych/dalekobieżnych w Poznaniu z tymi kursującymi z/do Warszawy. Poniżej publikujemy list czytelnika „Rynku Kolejowego”, który szczegółowo ukazuje sytuację związaną z Lesznem. 

Szanowni Państwo,

kiedy w grudniu 2014 roku spółka PKP Intercity likwidowała połączenia bezpośrednie z Leszna do Warszawy, zarówno Pan Zbigniew Klepacki, jak i przedstawiciel PKP Intercity Beata Czemerajda zapewniali, że dla mieszkańców Leszna "rozkład jazdy został ułożony w taki sposób, aby zapewnić mieszkańcom Leszna dogodne przesiadki na pociągi kategorii TLK i EIC jadące z Poznania w kierunku Warszawy" oraz, że "pociągi będą skomunikowane w Poznaniu, co umożliwi podróż z przesiadką w czasie analogicznym do podróży bezpośredniej.

Rzeczywistość okazała się całkowicie różna od zapewnień zarówno Pana Zbigniewa Klepackiego jak i Pani Beaty  Czemerajdy. Po przedstawieniu problemów komunikacyjnych subregionu wielkopolsko - dolnośląsko - lubuskiego pojawiła się iskra nadziei. PKP Intercity, dostrzegając wagę problemu, już w grudniu 2014 r. wyraziło wstępną koncepcję wydłużenia niektórych pociągów EIC na trasie Warszawa - Poznań do Wrocławia z postojem handlowym w Lesznie od marca 2015 r.,  kiedy to przedstawicielka PKP Intercity Beata Czemerajda zapowiedziała, że cytuję: "Myślimy o uruchomieniu dodatkowego połączenia dla Leszna od marca 2015 roku. Omawiana koncepcja przybrała formę wydłużenia pociągu EIC „Panorama”, który zamiast do Poznania, mógłby kursować dalej do Wrocławia. Należy jednak pamiętać, że jest to wstępna koncepcja, na której realizację wpłynie szereg czynników, m.in. możliwości eksploatacyjne modernizowanej obecnie trasy Poznań – Wrocław". Niestety koncepcja przedłużenia pociągu komercyjnego nie została zrealizowana.

Pewne nadzieje na odzyskanie przez subregion połączenia do Warszawy wzbudził pan Prezes Leonkiewicz, ogłaszając na jednej z konferencji, że PKP Intercity wsłuchuje się w oczekiwania pasażerów. PKP Polskie Linie Kolejowe jako zarządca narodowej sieci linii kolejowych w dniu 28 września 2015 r. opublikowały na stronie internetowej rozkład jazdy pociągów obowiązujący od 13 grudnia 2015 r. do 10 grudnia 2016 r. Linią kolejową nr 271 (Wrocław Główny - Leszno - Poznań Główny) wytrasowano 21 par pociągów spółki PKP Intercity kategorii IC i TLK. 

Zaskakującym jest fakt, iż cztery pary pociągów (IC Centaurus), 65251/65250 (IC Mercurius), 48261 (TLK Ganimedes) i 16201/16200 (TLK Aurora) w relacjach Kraków Główny - Poznań Główny, Wrocław Główny - Gdynia Główna, Bielsko-Biała Główna - Kołobrzeg oraz Kudowa Zdrój - Warszawa Wschodnia nie będą zatrzymywały się na stacji kolejowej Leszno. Decyzja narodowego przewoźnika jest o tyle zaskakująca, że na stacji węzłowej Leszno zatrzymywały się wszystkie pociągi spółki PKP Intercity, w tym trzy pary pociągów komercyjnych kategorii EIC. Dworzec w Lesznie jest dworcem strategicznym kategorii B. Jest to  dworzec o rocznej odprawie pasażerów w granicach 1 mln - 2 mln podróżnych. Stanowi to skalę porównywalną dla dworców w Białymstoku, Lublinie, Łodzi (Łódź Fabryczna, Łódź Kaliska).

Brak zatrzymania wskazanych pociągów na stacji kolejowej Leszno jest niezrozumiały również z tego powodu, że odnotowuje się tym sposobem znikomy zysk czasowy. Wynika to z niskiej prędkości przejazdu przez stację Leszno. Tytułem przykładu, zgodnie z opublikowanym przez PKP Polskie Linie Kolejowe dokumentem: "Wykaz maksymalnych prędkości - pociągi pasażerskie", stanowiącym załącznik do: "Regulaminu przydzielania tras pociągów i korzystania z przydzielonych tras pociągów przez licencjonowanych przewoźników kolejowych w ramach rozkładu jazdy pociągów 2015/2016" maksymalna prędkość przejazdu po torze parzystym w obrębie stacji Leszno wynosi tylko 50 km/h.

Kolejnym argumentem przemawiającym za zatrzymywaniem omawianych pociągów na stacji Leszno jest porównanie czasów przejazdów. Dla przykładu: czas przejazdu na trasie Wrocław Główny - Poznań Główny dla pociągów zatrzymujących się po drodze na stacjach: Wrocław Mikołajów i Leszno (TLK Barnim 61115/61114, IC Słupia 68107, TLK Pomerania 6505/6504) wynosi od 2 h 01 min do 2 h 06 min. Czas przejazdu wskazanych pociągów, które w Lesznie się nie zatrzymują wynosi odpowiednio od 2 h 49 min do 3 h. Zatem brak zatrzymania pociągów,  z uwagi na długi czas przejazdu, nie może być podyktowany jego skróceniem. Ponadto czas przejazdu nie stanowi priorytetu dla połączeń nocnych. 

Prócz tego należy zwrócić uwagę na fakt, że przejazdy realizowane omawianymi pociągami, które nie zatrzymują się w Lesznie, mają charakter służby publicznej i są dofinansowane z budżetu państwa. Połączenia te są uruchamiane wyłącznie w celu zaspokojenia społecznych potrzeb przewozowych. Społeczne potrzeby przewozowe na pociągi zatrzymujące się w Lesznie są kreowane nie tylko przez społeczność Leszna - miasta na prawach powiatu z populacją 65 tys. mieszkańców, ale także przez cały subregion wielkopolsko - dolnośląsko - lubuski z ogólną populacją przekraczającą 400 tys. mieszkańców (powiat leszczyński, powiat górowski, powiat rawicki, powiat wschowski, powiat kościański i powiat gostyński). Z racji usytuowania geograficznego, dworzec kolejowy w Lesznie stanowi stację przesiadkową dla mieszkańców wskazanych powiatów.

W szczególności potrzeby komunikacyjne o takim zasięgu terytorialnym ukształtowały popyt na bezpośrednie połączenie kolejowe Leszna z miastem stołecznym - Warszawą. W związku z likwidacją takich połączeń z grudniem 2014 r. wynikającym z przetrasowania połączenia z Wrocławia do stolicy przez Częstochowę oraz wprowadzenia kategorii EIP, społeczność wskazanego subregionu podjęła wysiłki celem reaktywacji bezpośredniego połączenia z Warszawą. Połączenia przesiadkowe oferowane przez narodowego przewoźnika z powodu braku skomunikowań i niedogodnych czasów na przesiadkę nie stanowiły alternatywy dla połączeń bezpośrednich. PKP Intercity, dostrzegając wagę problemu, już w grudniu 2014 r. wyraziło wstępną koncepcję wydłużenia niektórych pociągów EIC na trasie Warszawa - Poznań do Wrocławia z postojem handlowym w Lesznie od marca 2015 r. Niestety koncepcja przedłużenia pociągu komercyjnego nie została zrealizowana. Tym bardziej dziwi fakt braku zatrzymywania na stacji Leszno pociągów przez tę stację przejeżdżających szczególnie, w świetle powyższego, pociągu TLK Aurora jadącego ze stolicy do Kudowy Zdroju i z powrotem. Wskazany pociąg nie jest pociągiem komercyjnym, lecz pełniącym służbę publiczną.

Nieuwzględnienie stacji Leszno w postojach handlowych tras omawianych pociągów może stanowić zagrożenie wykluczenia komunikacyjnego zarówno społeczności miasta Leszna jak i subregionu.

PKP Intercity: Pociągi pojadą inną trasą

PKP Intercity przekazało stanowisko w sprawie przygotowane przez Zbigniewa Wolnego z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. – Uprzejmie informuję, że trzy pociągi wymienione w liście czytelnika, które zaczną kursowanie od grudnia 2015 r. w porze nocnej, w tym pociąg „Aurora”, zostały przyjęte do rozkładu jazdy 2015/2016 na linii nr 271 Poznań – Wrocław z zastrzeżeniem, że z uwagi na modernizację linii, na odcinku od granicy województwa dolnośląskiego do Poznania mogą być skierowane objazdem przez Ostrów Wielkopolski linią nr 272 Poznań – Kluczbork i linią nr 355. Zostało to wprowadzone już w organizacji od 13 grudnia 2015 r. do 12 marca 2016 r. W pozostałych terminach obowiązywania rozkładu jazdy 2015/2016 decyzje o jeździe okrężnej będą podejmowane w zależności od układu zamknięć torowych na linii Poznań – Wrocław, wynikających z postępu prac modernizacyjnych. Dotyczyć to będzie także czwartego pociągu wymienionego w liście o nazwie „Ganimedes”, który kursowanie rozpoczyna od 1 maja 2016 r. – poinformowały PKP PLK.

– Wobec tego przewoźnik spółka Intercity nie zamówił dla tych pociągów postojów na stacji Leszno, bo pociągi pojadą inną trasą. Jeżeli będzie możliwość jazdy tych pociągów przez linię nr 271 Poznań – Wrocław, postój na stacji Leszno zostanie zapewniony. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., wspólnie z przewoźnikami zawsze mają na uwadze wyższy komfort podróży pasażerów przy konstruowaniu rozkładów jazdy. Zmiany tras jazdy pociągów, wynikające z intensywnych prac inwestycyjnych prowadzonych przez PKP PLK S.A.  służą zmniejszeniu uciążliwości podróży – dodał Zbigniew Wolny.

Co na to mieszkańcy Leszna?

Po uzyskaniu stanowiska ze strony spółek PKP poprosiliśmy Czytelnika naszego portalu (autora wspomnianego listu) o komentarz do sprawy. Zwraca on uwagę na fakt, że pociąg nocny ma kursować – oczywiście – w godzinach nocnych, w których nie są wykonywane żadne prace budowlane na szlaku objętym pracami modernizacyjnymi, o których wspomina przedstawiciel PKP Polskich Linii Kolejowych. Z uwagi na to wątpliwy staje się argument o konieczności zmiany trasy pociągu nocnego właśnie przez wzgląd na modernizację.


Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5