Połączenia relacji Leszno – Głogów przez Wschowę będą organizowane przez Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego – tak wynika z ustaleń, jakie podjęły wspólnie władze wszystkich trzech zaangażowanych w reaktywację kursów samorządów regionalnych. Ten fragment linii kolejowej nr 14 nie jest wykorzystywany w regularnym ruchu pasażerskim od 2011 r. Obecnie trwają tam prace remontowe.
W marcu tego roku rozpoczął się remont linii kolejowej nr 14 na odcinku Leszno – Głogów. Ma on umożliwić przywrócenie ruchu regionalnego, a prace prowadzone przez PKP Polskie Linie Kolejowe obejmują m.in. infrastrukturę pasażerską. Jak zapowiadał na początku kwietnia krajowy zarządca sieci kolejowej,
perony mają zostać wyremontowane na stacjach i przystankach Lasocice, Wschowa, Stare Drzewce i Głogówko.
Samorządy regularnie omawiają szczegóły dotyczące reaktywacjiDo wznowienia ruchu pociągów osobowych przygotowują się także samorządy wojewódzkie. Sytuacja w przypadku tej trasy jest o tyle skomplikowana, że w sprawę zaangażowane muszą być władze aż trzech regionów: Dolnego Śląska, Wielkopolski i Ziemi Lubuskiej. Zaledwie 45-kilometrowy odcinek linii Łódź Kaliska – Zasieki – granica państwa pomiędzy Lesznem a Głogowem aż dwukrotnie przecina bowiem granice administracyjne województw.
– Obecnie prowadzone są intensywne trójstronne ustalenia dotyczące szczegółów wznowienia przewozów – zapewnia nas Henryk Szczefanowicz, dyrektor Departamentu Transportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego. – Ostatnie spotkanie w tej sprawie odbyło się 23 maja tego roku. Podczas niego potwierdzono, że organizatorem przewozów będzie województwo lubuskie – mówi nasz rozmówca.
Wielkopolska czeka na projekt porozumienia międzywojewódzkiegoSamorządy argumentują wybór przebiegiem przewidzianego do reaktywacji fragmentu linii nr 14. – Najdłuższy odcinek przedmiotowej trasy jest położony na terenie województwa lubuskiego. Zgodnie z ustawą o publicznym transporcie zbiorowym czyni to Marszałka Województwa Lubuskiego organizatorem przewozów – tłumaczy przedstawiciel władz województwa wielkopolskiego.
Kolejnym etapem uzgodnień ma być podpisanie stosownych porozumień międzywojewódzkich. – Województwo wielkopolskie oczekuje teraz na projekt takiego porozumienia, który zostanie przygotowany przez wskazanego organizatora [a więc przez UMWL] – mówi nasz rozmówca. Jeśli zarówno infrastruktura, jak i samorządy będą gotowe na uruchomienie pociągów w grudniu tego roku, będzie to oznaczać powrót trasy na mapę czynnych w ruchu pasażerskim odcinków polskiej sieci kolejowej po ośmiu latach przerwy.
Przypomnijmy, że niedawno województwa dolnośląskie i wielkopolskie wspólnie wznowiły przewozy na innej trasie łączącej te regiony – z Grabowna Wielkiego do Krotoszyna. Problemem pozostaje tam jednak
kwestia skomunikowań kursów Kolei Dolnośląskich i Kolei Wielkopolskich.