Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Nowy peron na Rail Baltica w Ełku

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
10-06-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. PKP PLK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Nowy peron na Rail Baltica w Ełku
fot. PKP PLK
Od 11 czerwca podróżni w Ełku wsiądą do pociągów z nowego peronu. Postępują prace na stacji oraz na torach i wiaduktach w mieście - informuje biuro prasowe PKP Polskich Linii Kolejowych.

W ramach modernizacji linii kolejowej Rail Baltica, przebudowywana jest stacja Ełk. Jak podaje PKP PLK, gotowy jest już nowy peron nr 3, a pierwsi pasażerowie wsiądą z niego do pociągów 11 czerwca. Nowa platforma zapewni lepszy dostęp wszystkim podróżnym – ma 400 m długości i 76 cm wysokości. Jest szerokie zadaszenie, ławki, antypoślizgowa nawierzchnia i czytelne oznakowanie. Orientację po zmroku ułatwi jasne i ekologiczne oświetlenie LED.

– Ełk jest ważnym węzłem kolejowym na polskim odcinku Rail Baltiki, współfinansowanym z unijnego programu CEF. Po zakończeniu wszystkich prac, nowoczesna i ekologiczna kolej łącząca cztery państwa członkowskie UE przyczyni się do wzrostu transportu towarowego, jak i pasażerskiego w regionie, w Polsce, jak i w Europie. Jednocześnie poprawi się bezpieczeństwo przewozów, wzrośnie jakość usług, a czas podróży ulegnie skróceniu. Rail Baltica w Polsce dotychczas została wsparta przez UE kwotą ponad 1 miliarda Euro ( ponad 4,5 miliarda złotych). W ramach tej kwoty projekt modernizacji odcinka kolejowego Białystok-Ełk otrzymał ponad 140 mln euro dofinansowania z Unii Europejskiej – powiedział Morten Jensen, Head of Unit at CINEA cytowany w komunikacie.

– Mamy możliwość zobaczyć pierwsze pozytywne efekty, jakie przynosi modernizacja stacji Ełk. Dzięki projektowi Rail Baltica dostosowujemy infrastrukturę do potrzeb pasażerów, a podróżni mogą korzystać z nowego, wygodniejszego peronu. Efektywnie wykorzystujemy fundusze europejskie przeznaczone na kolej, dzięki czemu Ełk stanie się ważną stacją na międzynarodowej trasie – powiedział Piotr Majerczak, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Prace na stacji będą kontynuowane i rozpoczyna się ich kolejny etap. Wykonawca przystąpi do rozbiórki starych peronów i w ich miejscu zbuduje dwa nowe. Kontynuowana będzie też budowa przejścia podziemnego, które zapewni wszystkim podróżnym, w tym osobom o ograniczonej mobilności, wygodny i bezpieczny dostęp do pociągów. W związku ze zmianami na budowie, wyznaczono i oznakowano nową tymczasową drogę przejścia przez teren kolejowy.

Nad bezpieczeństwem podróżnych i sprawnym przewozem towarów będzie czuwać już nowe Lokalne Centrum Sterowania ruchem kolejowym. Jest nowy budynek, wyposażony w komputerowe urządzenia. Po zakończeniu wszystkich prac Centrum będzie nadzorować cały ruch kolejowy w Ełku - podaje inwestor.

Jak czytamy, na całym odcinku prowadzone są roboty przy układaniu nowych torów, urządzeń sterowania ruchem kolejowym i rozwieszaniu sieci trakcyjnej. Do tej pory w Ełku wybudowano około 23 kilometrów torów oraz sieci trakcyjnej i zabudowywano 76 rozjazdów. W zakresie inwestycji przewidziano łączną wymianę ok. 40 km torów oraz 118 rozjazdów. Na przystanku Ełk Szyba Wschód gotowy jest jeden nowy peron, po przeciwnej stronie torów powstaje drugi. Tuż obok, nad ul. Kolejową, budowany jest wiadukt kolejowy. Zastąpi on dotychczasowy przejazd, a kierowcy nie będą musieli czekać przy zamkniętych rogatkach.

Postępują także prace na stacji Ełk Towarowy oraz obiektach inżynieryjnych. Ze względu na utrzymany ruch pociągów, prace na wiaduktach nad ul. Towarową i Suwalską oraz na moście na rzece Ełk prowadzone są połówkowo. Na konstrukcjach ułożono już nowe tory i rozwieszono sieć trakcyjną, a wykonawca będzie przystępował do prac na starych częściach tych obiektów.

Inwestycja o wartości 587 mln zł realizowana jest w ramach projektu „Prace na linii kolejowej E 75 na odcinku Białystok – Suwałki – Trakiszki (granica państwa), etap I odcinek Białystok – Ełk”. Inwestycja jest znacząco opóźniona - prace miały zakończyć się w grudniu 2023 roku, teraz PKP PLK podaje termin o pół roku późniejszy. Opóźnienie tej i innych inwestycji z projektu Rail Baltica rodzi pytania o ewentualną utratę środków unijnych.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Rail Baltica – wiadukt w Kobyłce dostępny dla kierowców

Infrastruktura

Rail Baltica – wiadukt w Kobyłce dostępny dla kierowców

inf. pras PKP PLK 19 lipca 2023

Rail Baltica poza Polską również ze sporym dofinansowaniem z CEF-u

Infrastruktura

Estonia: Rusza przetarg na budowę kolejnego odcinka Rail Baltiki

Infrastruktura

Estonia: Terminal Rail Baltiki w Parnawie z pozwoleniem na budowę

Infrastruktura

Zobacz również:

Rail Baltica – wiadukt w Kobyłce dostępny dla kierowców

Infrastruktura

Rail Baltica – wiadukt w Kobyłce dostępny dla kierowców

inf. pras PKP PLK 19 lipca 2023

Rail Baltica poza Polską również ze sporym dofinansowaniem z CEF-u

Infrastruktura

Estonia: Rusza przetarg na budowę kolejnego odcinka Rail Baltiki

Infrastruktura

Estonia: Terminal Rail Baltiki w Parnawie z pozwoleniem na budowę

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5