Dodatkowe połączenia ze Szczecina do Koszalina przez Goleniów, port lotniczy i Kołobrzeg, uruchomienie trzeciej pary pociągów Darłowo – Słupsk – Darłowo, łatwiejszy dojazd z Białogardu do Kołobrzegu w weekendy – takie udogodnienia przyniesie korekta rozkładu jazdy wprowadzana od 13 grudnia. A od wiosny 2022 r. planowane są kolejne nowości, które usprawnią komunikację z sąsiednimi województwami – bezpośrednie połączenie Szczecin – Chojnice, dodatkowy kurs ze Szczecinka do Słupska i z powrotem, a także oczekiwane przez pasażerów zmiany godzin kursowania pociągów na trasie Szczecin – Wałcz – Piła.
Decyzję o rozszerzeniu zakresu kolejowych przewozów pasażerskich podjął zarząd województwa zachodniopomorskiego, przeznaczając na ten cel dodatkowo 2,7 mln zł. W przyszłym roku Województwo rezerwuje na rekompensaty dla operatora przewozów (Polregio) w samie aż 116 mln zł.
Zwiększenie puli środków ma celu poprawę oferty przewozowej – większą częstotliwość na wybranych trasach, wydłużenie relacji (np. Gryfice – Kołobrzeg i Szczecin – Kołobrzeg do Koszalina), a także zupełnie nowe połączenia.
– To odpowiedź na potrzeby mieszkańców i środowiska. Kolej jest najbezpieczniejszym i najbardziej ekologicznym środkiem transportu – podkreśla marszałek województwa Olgierd Geblewicz. – Pomorze Zachodnie dysponuje najnowocześniejszym w kraju taborem do przewozów regionalnych, kupujemy kolejne pociągi hybrydowe i chcemy, by jak najlepiej służyły pasażerom, były niezawodne, punktualne i kursowały z odpowiednią częstotliwością. Stąd zmiany rozkładu jazdy i systematycznie zwiększanie nakładów na organizację przewozów – wyjaśnia marszałek Olgierd Geblewicz.
Korekty w siatce połączeń regionalnych zostaną wprowadzane w niedzielę, 12 grudnia, o północy. (Ten termin wprowadzenia nowych rocznych rozkładów jazdy obowiązuje w całej Europie.) Ważne zmiany dotyczą m.in. relacji Szczecin – Stargard – Łobez – Świdwin – Białogard – Koszalin, gdzie pojawią się dodatkowe weekendowe połączenia oraz nowy pociąg, odjeżdżający ze Szczecina do Łobza o godz. 21.50. Udogodnienia dla pasażerów obejmą również połączenia Szczecin – Kołobrzeg – Koszalin. Dzięki wydłużeniu relacji części pociągów do Koszalina będzie łatwiej dojechać do tego miasta z Nowogardu, Gryfic, Trzebiatowa, a z Koszalina – na lotnisko i do stolicy regionu (pociąg z Koszalina o 7:37 i 16.40). Łatwiej będzie też dotrzeć z Kołobrzegu do Koszalina (sześć pociągów dziennie) i z powrotem (pięć połączeń).
Następna dobra informacja to uruchomienie trzeciej pary pociągów relacji Darłowo – Słupsk – Darłowo. Dotychczasowe połączenie z Darłowa (godz. 14.42) do Sławna (15.04) zostanie wydłużone do Słupska (przyjazd o godz. 15.35). O godzinie 15.41 pociąg ruszy w drogę powrotną – w Darłowie będzie o 16.40.
Łatwiej będzie dojechać również z Białogardu do Kołobrzegu – pociąg o godz. 6.55 ma kursować codziennie. Tak samo pociąg z Kołobrzegu (godz. 19.32) do Białogardu, który dotychczas nie jeździł w soboty.
Wprowadzone zostaną także istotne zmiany w relacji Szczecin Piła. Od 13 grudnia zredukowane zostaną połączenia, która cieszyły się małym zainteresowaniem, ale w marcu nastąpi oczekiwana przez pasażerów korekta godzin kursowania pociągów. Pierwszy codzienny pociąg z Piły do Szczecina będzie ruszał około godz. 6, co ułatwi dojazdy do pracy i szkoły, min. mieszkańcom Wałcza i Kalisza Pomorskiego. Natomiast ostatni codzienny pociąg ze Szczecina do Piły przez Wałcz będzie odjeżdżał około godz. 16.40.
Te korekty przygotowywane są w porozumieniu z województwem wielkopolskim. Natomiast we współpracy z województwem pomorskim planowane jest uruchomienie bezpośredniego połączenia Szczecin – Chojnice przez Stargard, Drawsko Pomorskie, Złocieniec, Czaplinek, Szczecinek, Czarne i Człuchów. Ponadto przewiduje się uruchomienie nowej pary pociągów na trasie Szczecinek – Słupsk przez Biały Bór i Miastko.
Propozycje zmian w rozkładzie jazdy do urzędu marszałkowskiego
mogą składać również pasażerowie.