Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Lepiej dmuchać na zimne – dyskusja o konsekwencjach nowelizacji UoTK

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
14-07-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Piotr Faryna, Tor-Audytor

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Lepiej dmuchać na zimne – dyskusja o konsekwencjach nowelizacji UoTK
Fot. Rynek Kolejowy
Już w grudniu wchodzą w życie zmiany w Ustawie o transporcie kolejowym, tworzące nową sytuację prawną odnośnie statusu tzw. obiektów infrastruktury usługowej. Zmienią się uwarunkowania dotyczące m.in. stacji kolejowych, terminali, stacji paliw, torów postojowych, punktów zaplecza technicznego itp.

Jak się wydaje, postanowienia Ustawy o transporcie kolejowym w wersji po nowelizacji z końca 2016 roku są coraz powszechniej znane w środowisku kolejowym. Te podmioty, które albo zarządzają drogami kolejowymi, albo w ich gestii znajdą się elementy o statusie obiektów infrastruktury usługowej, na pewno rozpoczęły już przygotowania do wdrożenia zmian. W trakcie tych przygotowań bez wątpienia pojawi się szereg wątpliwości co do konkretnych rozwiązań, albowiem „duża nowelizacja" pozostawia do wyboru podmiotów gospodarczych różne ścieżki, które wiąże z pewnymi przywilejami i obowiązkami.

Ponieważ bardzo wiele elementów urządzeń kolejowych znajduje się w bardzo różnych, specyficznych lokalizacjach, trudno będzie znaleźć jakiś jednolity wzorzec postępowania. Do analizy trzeba wziąć pod uwagę fakt, czy chcemy aby nasza infrastruktura była „prywatna" czy „publiczna". Czy droga kolejowa w naszym zarządzie ma mieć status linii kolejowej czy bocznicy. Czy drogę prowadzącą do obiektów infrastruktury usługowej objąć dostępem do obiektu czy też udostępniać na zasadach ogólnych. Jeżeli, dla przykładu, rozpatrzymy układ dróg kolejowych stanowiących dotychczas system bocznicy "przyzakładowej", to wybór najkorzystniejszej opcji może być dosyć skomplikowany. Część z tych dróg może być uznana za tzw. transport szynowy wewnątrzzakładowy, część może być prywatną bocznicą, część może być udostępniana dla manewrów a jeszcze inna część może mieć status linii kolejowej. Każdy z tych przypadków trzeba rozważyć pod kątem ekonomicznym (ew. przychody z udostępniania, zwolnienie z podatku, możliwość dotacji na utrzymanie itp.), pod kątem technologii przewozu, pod kątem operacyjnym i organizacyjnym (np. posiadania i utrzymania stosownej dokumentacji i procedur bezpieczeństwa).

Ponieważ mamy do czynienia z ogromnie zróżnicowanym organizmem kolejowym, to niemal każdy przypadek będzie posiadał inną specyfikę. Infrastruktura i obiekty wykorzystywane dla przewozów pasażerskich znajdą trochę inne rozwiązania niż dla przewozów towarowych. Uwarunkowania dla kolei „funkcjonalnie wyodrębnionych" będą odmienne niż dla „sieciowych", inne dla bocznic, kolei wąskotorowych czy też dla właścicieli obiektów infrastruktury usługowej całkiem odrębnych od dróg kolejowych.

Czasu na uzyskanie odpowiedzi i ostateczną realizację dotyczącą konkretnych rozwiązań nie zostało wiele. Graniczny termin w większości przypadków to początek grudnia 2017 roku. Pomimo zapewnień płynących z urzędów i od kluczowych zarządców, że proces jest pod kontrolą, warto wymieniać się doświadczeniami i przemyśleniami w tym zakresie. Można z cała odpowiedzialnością zidentyfikować tu sporo zagrożeń dla sprawnej organizacji przewozu, bezpieczeństwa a nawet wyników finansowych (np. zagrożenie roszczeniami przewoźnika w przypadku braku udostępnienia obiektu). Nowe zagrożenia zwiększają poziom ryzyka a brak mitygacji tego ryzyka może okazać się w praktyce bardzo kłopotliwy.

Z tego względu, już 27 lipca w Warszawie odbędzie się seminarium „Udostępnianie sieci kolejowej i obiektów infrastruktury usługowej”, organizowane przez Forum Kolejowe – Railway Business Forum we współpracy z Urzędem Transportu Kolejowego. W wydarzeniu tym wezmą udział m.in. eksperci UTK, Tor-Audytor, PKP SA, DB Cargo Polska, TOR Certyfikacje, PKP Cargo i kancelarii prawnej Baker & McKenzie.

Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Rząd przyjął zmiany w ustawie o transporcie kolejowym

Infrastruktura

Rząd przyjął zmiany w ustawie o transporcie kolejowym

Michał Szymajda 08 lipca 2021

Jednolity tekst ustawy o transporcie kolejowym już dostępny

Prawo i polityka

Nowelizacja ustawy o transporcie kolejowym z podpisem prezydenta

Prawo i polityka

Nowelizacja ustawy o transporcie kolejowym z podpisem prezydenta

inf. prasowa Kancelarii Prezydenta 10 marca 2020

Co z tą infrastrukturą usługową?

Prawo i polityka

Co z tą infrastrukturą usługową?

Jakub Madrjas 16 czerwca 2017

Zobacz również:

Rząd przyjął zmiany w ustawie o transporcie kolejowym

Infrastruktura

Rząd przyjął zmiany w ustawie o transporcie kolejowym

Michał Szymajda 08 lipca 2021

Jednolity tekst ustawy o transporcie kolejowym już dostępny

Prawo i polityka

Nowelizacja ustawy o transporcie kolejowym z podpisem prezydenta

Prawo i polityka

Nowelizacja ustawy o transporcie kolejowym z podpisem prezydenta

inf. prasowa Kancelarii Prezydenta 10 marca 2020

Co z tą infrastrukturą usługową?

Prawo i polityka

Co z tą infrastrukturą usługową?

Jakub Madrjas 16 czerwca 2017

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5