PKP Intercity, dzięki dokapitalizowaniu przez PKP SA, planują spore inwestycje taborowe. Zakładają one głównie modernizację istniejących wagonów i lokomotyw. – Mamy 1200 wagonów w krzakach. To straszna nieefektywność i niegospodarność, która była historycznie konserwowana – mówi Jacek Leonkiewicz, prezes PKP Intercity. Nowością ma być zestandaryzowany projekt modernizacji, który będzie własnością spółki.
PKP SA ogłosiły niedawno dokapitalizowanie spółki PKP Intercity kwotą 1 mld zł. W sumie na inwestycje PKP IC chce przeznaczyć 1,8 mld zł. Kwota ta obejmuje modernizację ok. 60 lokomotyw, 400 wagonów oraz dziewięciu zapleczy.
PKP Intercity nie planuje zakupu nowego taboru w ramach dokapitalizowania. –Bardziej medialnie było kupić piękny nowy tabor, tylko że byłoby to bardzo niegospodarne – mówi Jacek Leonkiewicz, prezes PKP Intercity. Rachunek ekonomiczny w tej kwestii jest prosty. – Możemy kupić znacznie mniej ezt-ów, zwłaszcza przeliczając planowane do wydania pieniądze na liczbę siedzeń czy foteli. Przy modernizacji mówimy o 30 tys. miejsc. Gdybyśmy chcieli kupić ezt-y, to za te same pieniądze uzyskalibyśmy 6 tys. miejsc – wylicza Leonkiewicz. Jego zdaniem efekty dla pasażera będą podobne. – Zostawiamy de facto sam szkielet, wymienimy wózki, cały układ jezdny i cały środek. To będzie porównywalne z nowym wagonem, ale dużo tańsze – twierdzi prezes.
Prezes odcina się też od wcześniejszych stwierdzeń o bezprzetargowej możliwości zwiększenia zamówienia na Darty. – Nigdy od nas taki pomysł nie wyszedł. Trudno mi komentować – mówi Leonkiewicz.
Przede wszystkim modernizacje
Spółka zasadniczo chce skupić się na modernizacji wagonów z wykorzystaniem nieużytkowanej w tym momencie części taboru. – Przez lata polityka taborowa była prowadzona w taki sposób, że połowa naszego taboru jeździ, a połowa stoi w krzakach. Inwestycje, które zostały poniesione i nie są wykorzystywane przez lata, to są miliardy złotych. Spółka nie powinna mieć żadnych strat, gdyby rozsądnie inwestowała – mówi Jacek Leonkiewicz.
– Mamy 1200 wagonów w krzakach. Ktoś wydał na zakup 6-7 mln zł, żeby to teraz rdzewiało. To straszna nieefektywność i niegospodarność, która była historycznie konserwowana – dodaje prezes. Część problemów wynikała z podziału spółki i autonomii zakładów. – Jak się pojeździ po zakładach, to też za głowę można się złapać. Pytam co to za wagon, czemu jest brudny i dostaję odpowiedź „bo to nie nasz”. Drążę dalej: z Przewozów? Nie, z Warszawy. A To już nie jest jedna spółka? – wskazuje Leonkiewicz. Teraz autonomia zakładów została zmniejszona, co ma zwiększyć efektywność działania całej spółki.
Oczywiście nie wszystkie wagony zostaną wykorzystane. Część nadal będzie utylizowana. – Zrobiliśmy porządki. Znalazło się tyle sprzętu staro użytecznego, że uzyskaliśmy kilkanaście milionów złotych ze złomowania – mówi Jacek Leonkiewicz. – W efekcie tych wszystkich działań zmniejszymy ilostan taborowy, ale zwiększymy efektywne wykorzystanie – dodaje prezes.
Jeden wspólny projekt
Przy modernizacji PKP Intercity planuje zachować wagony przedziałowe, jak i bezprzedziałowe. Część zostanie przebudowana na wielofunkcyjne wagony COMBI, realizujące potrzeby różnych, specjalnych grup pasażerów (niepełnosprawni, rowerzyści, rodzice z dziećmi). Oddzielnie zostaną ogłoszone przetargi na projekt, jak i przebudowę. – Naszą największą bolączką jest brak jednolitego standardu. Chcielibyśmy doprowadzić do tego, żeby pasażer wiedział, czego ma oczekiwać. Dzisiaj, co może być szokujące, PKP IC nie jest właścicielem żadnego projektu. Do tej pory to wykonawcy określali de facto czym mamy jeździć i co mamy mieć w wagonach. To sytuacja nieupragniona – podkreśla Leonkiewicz. Teraz właścicielem projektu ma być PKP Intercity.
Zmodernizowane wagony będą mogły szybciej wyjechać na trasę. Pełne ujednolicenie taboru na określonych trasach zapowiadane jest na 2018 r.– To też przewaga modernizacji nad zakupem nowego taboru. Pod koniec 2016 r. powinniśmy mieć pierwsze zmodernizowane wagony, a w 2017 r. duża część będzie już wprowadzona do ruchu – zapowiada Jacek Leonkiewicz. W listopadzie ma zostać ogłoszony przetarg na projekt. Sam przetarg na modernizację zapowiadany jest w II połowie 2016 r.
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.