Weekendowe pociągi Praga – Wrocław będą ważną częścią oferty Leo Express, który przez najbliższe 10 lat będzie obsługiwał dwie linie lokalne w kraju pardubickim. Według informacji na stronie czeskiego samorządu umowa z przewoźnikiem została już formalnie zatwierdzona. W grudniu bieżącego roku ma nastąpić poprawa komfortu podróżowania nie tylko na trasach powierzonych prywatnej spółce, ale i na tych, które pozostawiono Kolejom Czeskim.
W grudniu bieżącego roku Koleje Czeskie przestaną być jedynym przewoźnikiem na liniach lokalnych w kraju pardubickim. Przez najbliższych 10 lat część opłacanej przez samorząd pracy przewozowej będzie wykonywał Leo Express. Ustalenie zasad funkcjonowania połączeń Leo Express na liniach 024 z Ústí nad Orlicí przez Letohrad i Dolną Lipkę do stacji Štíty i 025 z Dolnej Lipki do Hanušovic w kraju ołomunieckim wymagało – według strony samorządowej – długich i trudnych negocjacji. W końcu jednak plan transportowy został zatwierdzony przez radę kraju (odpowiednik polskiego sejmiku województwa).
Krótszy czas przejazdu i lepszy tabor
Jak przekonują hejtman (przewodniczący zarządu kraju) Martin Netolický i jego zastępca do spraw transportu Michal Kortyš, wejście nowego operatora będzie wiązało się z podniesieniem komfortu podróżowania: Leo Express będzie obsługiwał obie trasy
pięcioma wagonami motorowymi Alstom Lint, wyposażonymi w klimatyzację, gniazdka USB oraz bezprzewodowy Internet. Pojazdy sprowadzono jako używane z Niemiec, gdzie były eksploatowane przez Transdev w Saksonii – Anhalt. Do modernizacji i doposażenia taboru zobowiązały się także Koleje Czeskie, które przez najbliższą dekadę będą nadal obsługiwać większość tras w regionie.
Prywatny przewoźnik zaoferował także skrócenie czasu przejazdu oraz zmiany czoła pociągu na stacjach końcowych. Dzięki temu – według przedstawicieli władz regionu – stanie się możliwe postoje pociągów na większej liczbie stacji i przystanków, z których część dotychczas była pomijana. Samorząd zapewnia, że praktyka uzgadniania przyszłych rozkładów jazdy z władzami miejscowości położonych wzdłuż linii będzie kontynuowana. Dopełnieniem oferty będą także skomunikowane z pociągami połączenia autobusowe do wsi Dolní Morava.
Połączenie Wrocław – Praga już pewne
W weekendy pasażerowie z regionu będą mogli korzystać z bezpośrednich pociągów Leo Express z Pragi przez Letohrad i Lichkov do Wrocławia. Ich uruchomienie ma być – między innymi – sposobem na przyciągnięcie do regionu turystów z Polski oraz z głębi Czech. Rozmowy o utworzeniu takiego połączenia prowadzono
już w ubiegłym roku.
Rozkład jazdy przewiduje dwie pary połączeń. Pociągi odjadą z Wrocławia w soboty i niedziele o 5.25 i 17.25, a z dworca głównego w Pradze – o 6.14 i 18.14. Czas przejazdu do stolicy Czech wyniesie 4 godziny i 26 minut. Wrocław stanie się tym samym
drugim po Krakowie polskim miastem, w którym będą kończyły bieg uruchamiane przez Leo Express pociągi weekendowe do Pragi.
Leo Express rekrutuje obecnie personel do obsługi zakontraktowanych połączeń. Poszukiwani pracownicy to po 12 maszynistów i kierowników pociągów, 5 pracowników utrzymania oraz 7 kasjerów.