Dziś, 20 lipca, ok. godziny 20:00 pierwszy pociąg czeskiej firmy Leo Express przejechał przez polską granicę. Jest to pierwszy w pełni prywatny dalekobieżny przewoźnik na polskich torach. Będzie on kursował regularnie między Pragą a Krakowem. Przejazdy są realizowane za pomocą jednostek Stadler Flirt.
Pierwszy przejazd
Pierwszy pociąg Leo Express do Polski ruszył 20 lipca br. o 16:10 z Pragi, ok. godziny 20:10 dotarł do przygranicznego Bogumina, a ok. godziny 20:20 przekroczył czesko-polską granicę. Po przekroczeniu granicy z głośników Flirta popłynął polski hymn.
Pasażerowie pierwszego przejazdu otrzymali poczęstunek oraz drobne upominki, a na pokładzie powitał ich Peter Jančovič, dyrektor zarządzający Leo Express. Inauguracyjny przejazd podróżował przez większość trasy z ok. 15-minutowym opóźnieniem, które zostało wytłumaczone dużym zainteresowaniem ze strony klientów. Do końcowej stacji dojechał jednak zgodnie z planem.
„Zielone światło” od UTK w ostatniej chwili
Aby wjazd Leo Express na polskie tory był możliwy, konieczne było uzyskanie m.in. zezwolenia dopuszczającego do eksploatacji zespołu trakcyjnego typu Flirt. To musiało zostać wydane przez prezesa Urzędu Transportu Kolejowego.
Udało się je otrzymać dopiero 18 lipca br., czyli na 2 dni przed rozpoczęciem komercyjnych przejazdów. – Leo Express spełnił wszystkie wymogi formalne potrzebne do uruchomienia połączenia kolejowego Kraków – Praga – poinformował „RK”. Choć Flirty Stadlera są doskonale znane w Polsce, to jednak wymagały pewnych modyfikacji, by dostosować przeznaczone na rynek czeski jednostki do polskich uwarunkowań.
Więcej na ten temat pisaliśmy tutaj.Wakacyjny rozkład
Rozkład jazdy w te wakacje zakłada kursy w weekendy. Z Krakowa do Pragi prywatny pociąg pojedzie w poniedziałki i soboty, w drugą stronę z Pragi do Krakowa w piątki i niedziele. Pociąg wyruszy z Krakowa Głównego o 05:04, z Katowic odjedzie o godzinie 06:57 i do swojego celu w Pradze dotrze na 11:39. Zatrzyma się także w Skawinie, Zatorze, Oświęcimiu-Dworach, Mysłowicach, Tychach, Pszczynie i Zebrzydowicach. Po czeskiej stronie obsłuży kilka ważnych węzłów i miast takich jak: Bogumin, Ostrawa, Ołomuniec i Pardubice. Czas jazdy z Krakowa do Pragi będzie wynosił 6 godzin 35 minut, a z Katowic do Pragi 4 godziny 42 minuty. To najszybsze dostępne połączenie lądowe na tej trasie – zachwala przewoźnik. W drogę powrotną z Pragi pociąg wyruszy o 16:10. Przyjazd do Katowic został zaplanowany krótko po 21:00 a do Krakowa dotrze o 23:19.
Więcej informacji o rozkładzie jazdy możecie znaleźć tutaj.Ceny biletów na kursy między stolicą Czech a Krakowem zaczynają się od 19 złotych. Od przewoźnika wiemy, że średnia cena biletu w klasie Economy z Krakowa do Pragi będzie oscylować w okolicach 60-80 złotych, z Katowic do Ołomuńca zaś około 35-45 złotych. Leo Express stosuje system znany z tanich linii lotniczych. Im wcześniej kupimy bilet, tym taniej pojedziemy.
Bilety można kupić za pomocą strony internetowej lub w sieci partnerskich punktów stacjonarnych.