Czeski prywatny przewoźnik Leo Express złożył do Urzędu Transportu Kolejowego wnioski w sprawie uruchomienia połączeń kolejowych z Pragi do Wrocławia i Krakowa.
Wnioski dotyczą uruchamiania połączeń w okresie od 15 grudnia 2024 r. do 15 grudnia 2029 r. Urząd Transportu Kolejowego czeka przez miesiąc na ewentualne wnioski o badanie równowagi ekonomicznej połączeń dotowanych przez propozycje prywatnego przewoźnika. To procedura przyjęta w polskim prawie, którą dopuszcza Unia Europejska.
Przewoźnik zadeklarował chęć uruchamiania 4 par pociągów na trasie Praga hl. n. – Wrocław Główny i 5 par na trasie Praga hl. n. – Kraków Główny. Na tej pierwszej trasie czas przejazdu przez Międzylesie i Kłodzko oszacowano na 4 godziny. Natomiast do Krakowa pociągi przez Ostrawę, Tychy i Katowice jechałyby nieco ponad 6 godzin.
Do realizacji przejazdów mają być używane pojazdy Stadler Flirt serii 480 001 – 480 005, które przewoźnik wykorzystuje na czeskiej magistrali oraz
w obecnych połączeniach Kraków – Praga. Czarne Flirty
dojeżdżały już także z Pragi do Wrocławia. Pociągi Praga – Wrocław chcą również uruchamiać państwowe koleje czeskie wspólnie z polskimi, ale
na razie odsunięto termin ich startu.