Prezes UTK wydał zgodę czeskiej spółce Leo Express na uruchomienie pociągów Praga - Wrocław. Jest też decyzja w sprawie kolejnych połączeń PKP Intercity - tym razem procedurę otwartego dostępu przeszły pociągi Kołobrzeg – Bielsko-Biała.
W grudniu Czeski prywatny przewoźnik Leo Express
złożył do Urzędu Transportu Kolejowego wnioski w sprawie uruchomienia połączeń kolejowych z Pragi do Wrocławia i Krakowa. Jest już decyzja urzędu w sprawie pierwszej z tych tras - przewoźnik otrzymał otwarty dostęp do trasy Praha hl.n. – Wrocław Główny w okresie od 15 grudnia 2024 roku do 15 grudnia 2029 roku. To trasa, którą weekendowo
przewoźnik obsługiwał już raz we współpracy z Kolejami Dolnośląskimi.
Mogą wystartować od grudnia przyszłego roku
Leo Express zgodnie z decyzją może uruchomić 4 pary pociągów na dobę codziennie - ale nie mniej. Nie wolno mu też skrócić trasy. Pociągi mają się zatrzymywać na stacjach: Międzylesie, Bystrzyca Kłodzka, Kłodzko Miasto, Bardo Śląskie, Kamieniec Ząbkowicki, Ziębice, Strzelin i Wrocław Główny. Pociągi miałyby wyruszać co cztery godziny - z Pragi od 7 rano, z Wrocławia od 5 rano. Czas przejazdu określono na 4 godziny.
Czy przewoźnik rzeczywiście uruchomi połączenia? We wniosku zapisano konkretne, spolonizowane pojazdy (Stadler Flirt serii 480 001 – 005), które są obecnie wykorzystywane na czeskiej magistrali i połączeniach do Krakowa. Możliwa jest ich zmiana na inne, porównywalne, ale po fiasku dostawy chińskich Siriusów jest to mało prawdopodobne. Warto przypomnieć, że
pociągi Praga – Kłodzko – Wrocław – Poznań – Gdynia chcą też uruchamiać Koleje Czeskie we współpracy z PKP Intercity.
Zgoda dla kolejnych Pendolino i EIC dla PKP Intercity
Kolejny
wniosek o otwarty dostęp zatwierdzono w ostatnim czasie dla PKP Intercity. Chodzi o uruchamianie codziennie, począwszy od grudnia tego roku:
- 6 pociągów na dobę w relacji Kołobrzeg – Bielsko-Biała Główna, na odcinkach:
Gdynia Główna – Bielsko-Biała Główna;
Warszawa Wschodnia – Bielsko-Biała Główna;
Kołobrzeg – Bielsko-Biała Główna.
- sezonowo 2 pociągi na dobę w relacji Kołobrzeg – Bielsko-Biała Główna, na odcinku:
Kołobrzeg – Warszawa Zachodnia.
- codziennie 6 pociągów na dobę w relacji Bielsko-Biała Główna – Kołobrzeg, na odcinkach:
Bielsko-Biała Główna – Gdynia Główna;
Bielsko-Biała Główna – Warszawa Wschodnia;
Bielsko-Biała Główna – Kołobrzeg.
- sezonowo 2 pociągi na dobę w relacji Bielsko-Biała Główna – Kołobrzeg, na odcinku Warszawa Zachodnia – Kołobrzeg;
To połączenia obsługiwane obecnie zarówno składami wagonowym (EIC), jak i zespołami trakcyjnymi ED250 Pendolino (EIP).
Procedury była tym razem proste - w obu przypadkach nikt nie złożył wniosków o badanie równowagi ekonomicznej proponowanych połączeń.