Czeski prywatny przewoźnik Leo Express otrzymał decyzję Urzędu Transportu Kolejowego w sprawie uruchomienia połączeń komercyjnych na trasie Praga – Wrocław. Przewoźnik czekał na nią od kwietnia ubiegłego roku; w międzyczasie zdążył uruchomić na tej trasie połączenie na zlecenie samorządów.
Zawiadomienie Leo Express o planowanych nowych międzynarodowych usługach pasażerskich na trasie Wrocław Główny – Praha hl.n. zostało złożone do Urzędu Transportu Kolejowego 18 kwietnia 2019 roku. Po 15 miesiącach, 15 lipca 2020 r. UTK wydał decyzję w tej sprawie, która właśnie została opublikowana w dzienniku Urzędowym UTK. Jak czytamy, na wnioskowanej trasie Leo Express Global uruchomi 2 pary pociągów na dobę od soboty do niedzieli, oraz 1/2 pary pociągów na dobę w poniedziałki i w piątki. Decyzja jest ważna na pięć kolejnych rozkładów jazdy, poczynając od obecnie obowiązującego.
Wszystko albo nic
Według UTK, przewoźnik zobowiązany jest uruchamiać nowe połączenia pasażerskie w częstotliwości oraz terminach wynikających z decyzji, a zmniejszenie liczby połączeń lub skrócenie trasy można uzasadnić tylko czynnikami zewnętrznymi. – Prezes UTK stoi na stanowisku, że każdy aplikant, starający się o decyzję o przyznaniu otwartego dostępu, powinien racjonalnie podchodzić do kwestii jego faktycznych możliwości świadczenia usług w sposób określony w złożonym przez niego wniosku – pisze Urząd w uzasadnieniu.
Dopuszczalne jest zatrzymywanie się pociągów Przewoźnika na następujących stacjach: Międzylesie, Roztoki Bystrzyckie, Domaszków, Długopole-Zdrój, Bystrzyca Kłodzka Przedmieście, Bystrzyca Kłodzka, Gorzanów, Krosnowice Kłodzkie, Kłodzko Miasto, Kłodzko Główne, Ławica, Bardo Śląskie, Bardo Przyłęk, Suszka, Kamieniec Ząbkowicki, Starczów, Ziębice, Henryków, Biały Kościół, Strzelin, Warkocz, Boreczek, Węgry, Żórawina, Smardzów Wrocławski oraz Wrocław Główny.
Do obsługi mają zostać wykorzystane tylko i wyłącznie pociągi Stadler Flirt (przewoźnik posiada ich pięć). Według załączonego rozkładu, pociągi odjeżdżałyby z Wrocławia o 03:38 w poniedziałek i o 05:25 i 17:25 w sobotę i niedzielę (przyjazdy do Pragi o 8:22, 09:51 i 21:51). Powrotne pociągi odjeżdżałyby z Pragi o 06:09 (w soboty i niedziele) oraz o 18:09 (od piątku do niedzieli). We Wrocławiu byłyby odpowiednio o 10:35 i 22:35.
W międzyczasie powstały połączenia dotowane Leo Expressu i KD
Jak czytamy w uzasadnieniu, wniosek został zgodnie z wezwaniem UTK uzupełniony przez przewoźnika 30 maja, i 17 czerwca sprawie nadano bieg. Pismem z 19 lipca 2019 r. marszałek województwa dolnośląskiego, złożył do Prezesa UTK wniosek o badanie głównego celu nowej usługi Leo Express. 2 września UTK wystąpił o dodatkowe informacje do przewoźnika: spodziewanego udziału pasażerów w ruchu międzynarodowym i krajowym, strategii marketingowej i taryfy. Leo Express odpowiedział po powiadomieniu powtórnym; pojawiły się jednak kwestie tajemnicy przedsiębiorstwa. Później sprawę uzupełniano o kolejne dokumenty, co powodowało przedłużenie jej rozpatrywania. Zmienił się również pełnomocnik przewoźnika.
Ostatecznie zgłoszony przez województwo dolnośląskie wniosek o badanie głównego celu został rozpatrzony przez Prezesa UTK i oceniony jako nieuzasadniony – urząd uznał, że nie można podzielić zarzutu zgłoszonego przez województwo dolnośląskie, według którego Leo Express jest zainteresowana realizowaniem połączeń na trasie krajowej. Prezes UTK zwrócił jednakże uwagę na zgłoszony przez województwo dolnośląskie zarzut podobieństwa oferty przewozowej, pod względem przewidywanych stacji zatrzymania po stronie polskiej, i z tego powodu zawarł w decyzji warunki dotyczące wykonywania przewozów na całej trasie, a więc pomiędzy stacjami Wrocław Główny i Praha hl.n.
Warto przypomnieć że w międzyczasie, a dokładnie w grudniu ubiegłego roku, Leo Express
uruchomił połączenie weekendowe na tej trasie (odjazdy z Wrocławia o 06:01). Zrobił to jednak nie w ramach otwartego dostępu, a w ramach dotowanych przez lokalne samorządy połączeń i we współpracy z Kolejami Dolnośląskimi. Po okresie lockdownu
wróciły one na tory z początkiem miesiąca. Przewoźnik prowadzi w ramach otwartego dostępu
międzynarodowe pociągi Praga – Kraków. Ma również zgodę na
uruchomienie połączeń Praga – Terespol, ale nie ma jeszcze potrzebnych do uruchomienia połączeń
pociągów Sirius z chińskiego CRRC.