Leo Express chce uruchomić połączenia na trasie Praga – Katowice – Warszawa – Terespol (granica państwa). Czeski przewoźnik złożył wniosek do prezesa Urzędu Transportu Kolejowego o przyznanie otwartego dostępu.
Jak czytamy we wniosku, czeski przewoźnik planuje uruchomić od grudnia tego roku codziennie po 4 pary pociągów na trasie Praha hlavní nádraží – Katowice – Warszawa – Terespol (granica państwa). Leo Express wskazuje na to, że głównym celem proponowanych połączeń jest uzupełnienie dotychczasowej oferty przewozowej w relacji Praha hl. n. – Warszawa. Obecnie przewoźnik ten oferuje możliwość podróży pociągiem z Pragi do Bohumina, a dalej do Warszawy autokarem skomunikowanym z pociągiem.
Do czterech kursów dziennie. Start już w grudniu?
Powiadomienie o planowanych usługa Leo Express złożył do UTK na początku marca. Przewoźnik ma zamiar wykonywać nową usługę przewozu osób na trasie międzynarodowej od 11 grudnia 2019 r. do 10 grudnia 2024 r. Planuje on realizować 4 kursy dziennie, wykonywane od poniedziałku do niedzieli. Odjazdy z Pragi planowane byłyby 9 minut po godz. 8, 10, 12 i 16. Dojazd do Katowic potrwa niespełna pięć godzin przez Zebrzydowice, Pszczynę i Tychy z postojem w Ligocie. Do Warszawy Centralnej podróż trwałaby dwie i pół godziny przez CMK, z postojami w Sosnowcu, Dąbrowie Górniczej, Zawierciu, Włoszczowie i Opocznie. Kolejne dwie godziny zajęłaby podróż do Terespola. Powroty zaplanowano na 17:45, 19:45, 21:45 i 1:45.
Warto przypomnieć, że złożenie wniosku i ewentualne przyznanie otwartego dostępu oznacza możliwość, a nie obowiązek uruchomienia połączeń. Przed wydaniem decyzji UTK może zbadać cel główny nowej proponowanej usługi lub jej wpływ na równowagę ekonomiczną umowy o świadczenie usług publicznych. Prezes UTK badania dokonuje jednak wyłącznie na wniosek podmiotów uprawnionych: Ministerstwa Infrastruktury, samorządów czy przewoźników.
W przypadku badania celu głównego sprawdzane jest, czy celem uruchomienia nowego połączenia przez przewoźnika jest rzeczywiście usługa przewozu pasażerów między krajami członkowskimi, czy też realizacja usługi nastawiona jest na przewóz w obrębie jednego państwa. W przypadku badania wpływu na równowagę ekonomiczną zawartej umowy PSC (Public Service Contract) sprawdzane jest, czy w sposób znaczący nie zostanie obniżona rentowność połączeń dotowanych. Przypomnijmy, że niedawno UTK orzekł, że planowane przez Przewozy Regionalne połączenie Katowice – Gdynia
nie wpłynie istotnie na rentowność pociągu Hutnik, pomimo obaw Ministerstwa Infrastruktury.
Już jeżdżą do Krakowa, w planie Wrocław i RzeszówW 2017 UTK wydał pozytywna decyzję dla Leo Express na przejazdy na trasie Praha hl. n. – Kraków Główny. Połączenie
właśnie powróciło – uruchamiane jest z przerwami spowodowanymi przez remonty infrastruktury. W styczniu tego roku
opublikowane zostało także powiadomienie o złożeniu przez przewoźnika wniosku o otwarty dostęp na trasie Praha hl. n. – Medyka (granica państwa). Z kolei od grudnia pasażerowie będą mogli korzystać z bezpośrednich weekendowych pociągów Leo Express
z Pragi przez Letohrad i Lichkov do Wrocławia.