Narodowy przewoźnik poszukuje rozwiązania problemów związanych z odczytem kodów QR na nowych legitymacjach wydawanych osobom niepełnosprawnym. Tylko poprzez rozkodowanie obrazków można bowiem zweryfikować dane niezbędne do ustalenia należnej ulgi. Do czasu rozstrzygnięcia kwestii każdy przypadek, w którym nie udaje się zeskanować kodu, rozstrzygany jest indywidualnie podczas kontroli biletowej.
Jednym z trzech przewoźników, którzy poinformowali nas dotychczas o problemach przy weryfikacji nowych legitymacji osób niepełnosprawnych, jest PKP Intercity.
Większość spółek kolejowych (m.in. Przewozy Regionalne, ŁKA, Koleje Małopolskie, Arriva) deklaruje, że ich sprzęt pozwala na bezproblemową kontrolę kodów QR, w których zakodowano informacje niezbędne do ustalenia wymiaru należnej podróżnemu ulgi. Największy z graczy na rynku przewozów dalekobieżnych
wskazał jednak, że kody bywają wydrukowane w rozdzielczości zbyt niskiej, by bezproblemowo móc zeskanować je przy pomocy dostępnych dla konduktorów urządzeń.
Każdy podróżny z LON traktowany jest indywidualnie Jeden z Czytelników przesłał do naszej redakcji pytanie, z jakimi konsekwencjami musi liczyć się podróżny, który wejdzie do pociągu z ważnym dokumentem, ale konduktorowi nie uda się potwierdzić wymiaru należnej zniżki. – Czy niepełnosprawny musi dopłacić różnicę między ceną biletu ulgowego i normalnego? – czytamy. Odpowiedź PKP Intercity nie jest jednoznaczna.
– Do czasu rozwiązania przedmiotowej sprawy przewoźnik rozstrzyga każdą sytuację indywidualnie podczas kontroli biletów – powiedziała nam jedynie Anna Zakrzewska z Zespołu Prasowego PKP Intercity. Przedstawicielka przewoźnika informuje jednak również o kolejnych krokach, jakie podejmuje spółka, by proces weryfikacji uprawnień przejazdowych przestał być problematyczny. W związku z tym podjęta została współpraca z urzędami centralnymi.
Przewoźnik współpracuje z UTK i z MRPiPS – W związku z występującymi problemami przy kontroli legitymacji osób z niepełnosprawnościami wydanymi według nowego wzoru, na których naniesiony kod QR bywa niskiej jakości, co uniemożliwia jego zeskanowanie, PKP Intercity podejmuje aktywne działania w kierunku wyjaśnienia wątpliwości przewoźnika. Są one realizowane w porozumieniu z Urzędem Transportu Kolejowego i ministerstwem właściwym ds. polityki społecznej – dodaje nasza rozmówczyni. Obecnie za kwestie dotyczące osób niepełnosprawnych, w tym za wydawane im dokumenty, odpowiedzialne jest Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
Przypomnijmy, że inni przewoźnicy, którzy potwierdzili występowanie problemów z weryfikacją nowych legitymacji osoby niepełnosprawnej (LON), to
Koleje Dolnośląskie i Koleje Mazowieckie. W przypadku pierwszego z nich drużyny konduktorskie nie zostały jeszcze wyposażone w urządzenia umożliwiające odczyt kodów QR. Druga z samorządowych spółek pracuje nad nowym rozwiązaniem technicznym, które pozwoli uniknąć
występujących komplikacji.