Dyżurni ruchu w Zgierzu nadzorują ruch pociągów na odcinkach Łódź Kaliska – Zgierz oraz Zgierz – Ozorków – Łęczyca. Od uruchomienia, pod kontrolą komputerowych systemów przejechało już prawie 36 tys. pociągów. Lokalne centrum sterowania powstało podczas modernizacji stacji Zgierz zrealizowanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Rezultatami inwestycji z Krajowego Programu Kolejowego są nie tylko krótsze i wygodniejsze podróże, ale także wzrost bezpieczeństwa. Równolegle z budową nowych torów powstają nowoczesne systemy sterowania, które zapewniają m.in. sprawny i bezpieczniejszy przejazd większej liczby pociągów. Pociągi na ekranach komputerów
Na stacji Zgierz od grudnia 2021 r. działa lokalne centrum sterowania, które zapewnia nadzór nad ruchem pociągów na 45 kilometrach trasy Łódź Kaliska – Zgierz – Ozorków – Łęczyca. Nowoczesne systemy zastąpiły wyeksploatowane układy mechaniczne nastawni w Zgierzu. W wyremontowanym budynku zamontowano komputerowe urządzenia. Teraz na nich kolejarze śledzą kursowanie pociągów na stacji Zgierz oraz na stacjach i przystankach: Łódź Żabieniec, Łódź Radogoszcz Zachód, Zgierz Jaracza, Zgierz Północ, Zgierz Kontrewers, Grotniki, Chociszew, Ozorków Nowe Miasto, Ozorków, Sierpów i Łęczyca.
Dzięki kamerom zapewniony jest stały podgląd na przejazdy kolejowo-drogowe. Nadzór obejmuje 27 skrzyżowań dróg z torami. Z LCS obsługiwane są również wyświetlacze dynamicznej informacji pasażerskiej znajdujące się na peronach.
Bezpieczna i sprawna kontrola ruchu pociągów
Nowoczesne lokalne centra sterowania wspomagają pracę dyżurnych ruchu dzięki „weryfikowaniu” ich decyzji przez systemy komputerowe. Możliwe jest prowadzenie stałego nadzoru nad ruchem pociągów z jednego miejsca. Pracownicy w lokalnych centrach sterowania na bieżąco kontrolują wszystkie parametry ruchu kolejowego.
Istotnym elementem pracy LCS są urządzenia zamontowane w torach. To one odnotowują liczbę przejeżdżających pociągów przez stację Zgierz oraz pozostałe stacje i przystanki na odcinkach Łódź Kaliska – Zgierz oraz Zgierz – Ozorków – Łęczyca.
Modernizacja stacji Zgierz
W ramach przebudowy odcinka Łódź Kaliska – Zgierz PLK zmodernizowały perony na stacji Zgierz. Podróżni korzystają z trzech nowych, wyższych peronów dostosowanych do potrzeb podróżnych o ograniczonych możliwościach poruszania się. Powstało nowe przejście podziemne wyposażone w windy, które zapewnia dogodne dojście do pociągów oraz lepszą komunikację w mieście.
Komputerowy system SRK typu ISKRA
Uruchomienie Lokalnego Centrum Sterowania w Zgierzu i systemu sterowania ruchem kolejowym jest istotnym elementem wieloetapowej modernizacji linii 15 i 16 łączącej Łódź Kaliską – Zgierz – Kutno. Cała inwestycja jako szczególnie ważna dla województwa łódzkiego przyczynia się nie tylko do usprawnienia lokalnych połączeń w obrębie aglomeracji łódzkiej i miast ościennych, ale co ważne - łączy Łódź z magistralą E20 Warszawa-Poznań.
Wymiar bezpieczeństwa i zwiększenia przepustowości wyznaczał podstawowe kryteria realizowanego projektu modernizacji linii. Całościowe prace obejmowały zarówno kompleksową wymianę torowisk, trakcji, rozbudowę stacji, dostosowanie przejazdów oraz poprawę infrastruktury drogowej. Kluczowym elementem projektu, którego wykonania podjęła się spółka ELESTER-PKP, było utworzenie lokalnego centrum sterowania ruchem kolejowym. Na potrzeby zadania wykorzystany został własny komputerowy system SRK typu ISKRA.
Nowe centrum zlokalizowane zostało w Zgierzu, obejmując swoim obszarem sterowania stacje Łódź Żabieniec, Zgierz, Zgierz Północ, Zgierz Kontrewers, Łęczycę, Ozorków i Chociszew. LCS Zgierz to najnowocześniejsze centrum sterowania ruchem kolejowym przygotowane przez spółkę ELESTER-PKP. Zabudowany w centrum sterowania system ISKRA to w pełni komputerowe rozwiązanie pozwalające na sterowanie ruchem kolejowym, w którym układ torowy prezentowany jest na stanowiskach zobrazowania, a funkcje bezpiecznościowe i zależnościowe realizowane są przez struktury komputerów zależnościowych. W systemie odrębną warstwę stanowią lokalne komputery wykonawcze i karty wykonawcze odpowiedzialne za obsługę i nadzorowanie pracy zabudowanych w układzie torowym urządzeń SRK.
Warto podkreślić, że na potrzeby projektu lokalne centrum sterowania w Zgierzu zostało również wyposażone w system AURORA pozwalający na realizację komunikacji pomiędzy stacjami. Stanowi to dodatkowe rozwiązanie wspomagające pracę dyżurnych ruchu, które pozwala m.in. na awizowanie pociągów oraz prowadzenie komunikacji zapowiadawczej w formie elektronicznych telefonogramów przekazywanych pomiędzy stacją Zgierz a stacjami stycznymi. Całość pracy dyżurnych ruchu jest automatycznie dokumentowana i rejestrowana w formie zapisów w elektronicznym dzienniku ruchu.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.