Nadal nie wiemy, kiedy skończą się prace infrastrukturalne pomiędzy Białą Podlaską a Terespolem. Wykonawca wciąż prowadzi roboty, ale nie podpisał aneksu do umowy z PKP PLK, który zawierałby zaktualizowany harmonogram inwestycji. Planowo miała ona zakończyć się osiem miesięcy temu.
Na naszych łamach opisywaliśmy już
skomplikowaną sprawę opóźnienia prac na wschodnim odcinku magistrali E20 na obszarze powstającego lokalnego centrum sterowania (LCS) Terespol. Modernizacja miała zakończyć się w sierpniu 2020 r. Wykonawca, spółka Trakcja, wciąż nie przekazał jednak inwestorowi, PKP Polskim Liniom Kolejowym, placu budowy po finalizacji robót. Co więcej, jak poinformowały nas w lutym PKP PLK,
remont potrwa co najmniej do czwartego kwartału tego roku.
Długie negocjacje z wykonawcą Dokładna skala opóźnienia jest jednak trudna do oszacowania. Przez wiele miesięcy obie strony kontraktu nie porozumiały się bowiem co do nowego harmonogramu działań. Osiem miesięcy po przekroczeniu pierwotnie zakładanego terminu taki dokument nadal nie został podpisany. – Aneks do umowy z firmą Trakcja SA wydłużający termin realizacji projektu „Prace na linii kolejowej E20 na odcinku Siedlce – Terespol, etap III: LCS Terespol” wymaga szczegółowych uzgodnień – tłumaczy przeciągającą się procedurę ustalania nowych warunków współpracy Rafał Wilgusiak z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.
– Podpisanie aneksu umożliwi sprawne dokończenie inwestycji oraz wykonanie dodatkowych prac, m.in. w zakresie połączenia infrastruktury PLK i Cargotoru w rejonie posterunku odgałęźnego Magdalenka – zapowiada nasz rozmówca. Nie informuje jednak o przewidywanej dacie zawarcia porozumienia. Spółka nie wskazała także, kiedy według obecnych założeń należy spodziewać się zakończenia inwestycji. Wobec skali opóźnienia przedstawiony zakres prac dodatkowych, a więc nieujętych w początkowej wersji kontraktu, wydaje się bardzo niewielki.
Budują drogę pod wiaduktem w Białej Podlaskiej Pomimo braku aneksu na trasie Biała Podlaska – Terespol wciąż trwają prace. Obecnie roboty koncentrują się wokół budowy układu drogowego pod wiaduktem kolejowym nad ul. Lubelską i ul. Witoroską w Białej Podlaskiej. – Prowadzone są też prace w zakresie sterowania ruchem kolejowym w nowo wybudowanych nastawniach w Terespolu i w Małaszewiczach – relacjonuje Rafał Wilgusiak. Aktualnie nie ma potrzeby uruchamiania autobusowej komunikacji zastępczej w zamian za pociągi pasażerskie.
Wschodni odcinek magistrali E20 pełni istotną rolę w komunikacji pasażerskiej północnej Lubelszczyzny i południowego Podlasia z Warszawą. Przede wszystkim przyjmuje jednak ruch towarowy. W Terespolu znajduje się najważniejsze kolejowe przejście graniczne z Białorusią, które jest swoistą bramą Unii Europejskiej na wschód.