Wciąż nie wiadomo, kiedy zakończą się prace pomiędzy Białą Podlaską a Terespolem. Nie stanie się to jednak wcześniej niż w czwartym kwartale tego roku, prawie półtora roku po pierwotnie zakładanym terminie. Wówczas otwarty ma zostać przystanek Biała Podlaska Wschód. Również wtedy sfinalizowana ma zostać także modernizacja stacji w Białej Podlaskiej.
W październiku zeszłego roku informowaliśmy o
dużym i trudnym do skonkretyzowania opóźnieniu robót na magistrali E20 w rejonie Terespola. Inwestycja realizowana przez Trakcję miała zakończyć się w sierpniu 2020 r. Zarządca infrastruktury nie przedstawił nam wówczas zaktualizowanego harmonogramu prac, który wskazywałby nową datę zakładanego oddania trasy do eksploatacji po remoncie.
Przed nami jeszcze niemal rok prac w Białej Podlaskiej Dokument taki wciąż nie jest jednak gotowy. – Procedujemy aneks do umowy z wykonawcą wydłużający termin realizacji projektu pn. „Prace na linii kolejowej E 20 na odcinku Siedlce – Terespol, etap III – LCS Terespol”. Aneks będzie zawierał również nowy harmonogram prac – powiedział nam Rafał Wilgusiak z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Wobec niepodpisania aneksu trudno jest wciąż określić wielkość opóźnienia, należy jednak szacować, że jest ono nie mniejsze niż prawie półtora roku.
O ile strony nie ustaliły dotychczas nowego terminu zakończenia całej inwestycji, zarządca infrastruktury poinformował nas, że oddanie do użytku budowanego w ramach kontraktu przystanku Biała Podlaska Wschodnia planowane jest na czwarty kwartał 2021 r. Powstały tam dotychczas dwa perony jednokrawędziowe. – Do wykonania zostały drogi dojścia do pociągów oraz wiaty i ławki – relacjonuje nasz rozmówca. Również w czwartym kwartale zakończyć mają się według obecnych szacunków PKP PLK prace na stacji Biała Podlaska.
Przyczyny obiektywne i kondycja wykonawcy W okresie od października do grudnia zeszłego roku pomiędzy Białą Podlaską a Małaszewiczami wykonawca robót miał według relacji Rafała Wilgusiaka budować kolejne elementy powstającego systemu sterowania ruchem. W Kobylanach i Chotyłowie pojawiły się nowe urządzenia na przejazdach kolejowo-drogowych. Na stacji w Terespolu powstawał zaś system odwodnieniowy. – Realizowano też prace polegające na zagospodarowaniu terenu wokół nastawni w Białej Podlaskiej, Małaszewiczach i Chotyłowie – powiedział przedstawiciel PKP PLK.
Wśród przyczyn opóźnienia prac służby prasowe inwestora wymieniają trudne warunki gruntowe występujące przy budowie przejścia podziemnego w Białej Podlaskiej oraz szereg niezidentyfikowanych wcześniej kolizji z infrastrukturą podziemną. – Bezpośrednie przełożenie na tempo wykonywanych robót ma też kondycja firmy Trakcja SA – ocenia Rafał Wilgusiak, przyznając jednocześnie, że wydłużenie realizacji projektu wynika także z pewnych przyczyn obiektywnych, np. zwiększenia zakresu prac. Planowane pierwotnie jako jednotorowe połączenie linii PKP PLK z infrastrukturą Cargotoru w rejonie posterunku Magdalenka ma być bowiem ostatecznie dwutorowe.