PKP PLK informują o znacznym poślizgu w modernizacji obszaru LCS Terespol linii E20, nie wskazując jednak nadal terminu ich zakończenia. Sprawdziliśmy jakie prace pozostały jeszcze do wykonania.
Jedną z najważniejszych inwestycji PKP PLK we wschodniej części kraju jest tocząca się modernizacja linii kolejowej nr 2 Warszawa Wschodnia – Terespol na odcinku Biała Podlaska – Terespol, który ma być zarządzany z lokalnego centrum sterowania (LCS) Terespol.
Prace są jednak mocno opóźnione, a skala poślizgu jest trudna do oszacowania. Zarządca infrastruktury nie zawarł bowiem wciąż z wykonawcą robót, Trakcją, aneksu do umowy, który określałby nowy przewidywany termin zakończenia realizacji kontraktu.
Największe zaległości w Białej PodlaskiejPLK podsumowały natomiast to, co wciąż nie zostało wykonane mimo minięcia pierwotnej daty zakończenia robót. Sporo prac ma być jeszcze prowadzonych na stacji Biała Podlaska. – Chodzi tu o dokończenie prac przy peronie wyspowym (nr 2), dokończenie budowy przejścia podziemnego, modernizację peronu przydworcowego (nr 1) oraz przebudowę „parzystej” strony stacji (od strony dworca) – wylicza Rafał Wilgusiak z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Odnosi się on do numeracji torów (do remontu pozostaje część układu skupiająca tory o numerach parzystych).
– Na stacjach Małaszewicze i Terespol zakończyły się natomiast zasadnicze prace związane z modernizacją peronów, torów i sieci trakcyjnej – relacjonuje nasz rozmówca. Nie oznacza to jednak, że inwestycję można tam uznać za zakończoną. – Do wykonania pozostał montaż nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym w nastawniach w obu tych miejscowościach – usłyszeliśmy w PLK.
Połączenie torowe z Cargotorem dopiero procedowaneDotychczas jako jedną z przyczyn powstałego opóźnienia podawano rozszerzenie zakresu inwestycji o budowę dodatkowego toru łączącego infrastrukturę PKP PLK i Cargotoru w rejonie posterunku Magdalenka. Trudno jednak uznać, by te prace miały wpływ na powstałe już przesunięcie w czasie. – Procedujemy rozszerzenie projektu o ten tor – stwierdził bowiem nasz rozmówca. – Połączenie to zwiększy możliwości przewozu towarów na sieci kolejowej – zapowiada.
Rafał Wilgusiak nie odpowiedział natomiast wprost na nasze pytanie, jakie prace są prowadzone aktualnie. Nie podał także spodziewanych dat zamknięcia kolejnych wskazanych przez niego powyżej etapów robót. Można się więc spodziewać, że wielomiesięczne opóźnienie kontraktu nie maleje.