Partnerzy serwisu:
Biznes

UTK przeanalizował dekadę przewozów ładunków niebezpiecznych na kolei

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Data publikacji:
05-02-2024
Ostatnia modyfikacja:
05-02-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Urząd Transportu Kolejowego

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
UTK przeanalizował dekadę przewozów ładunków niebezpiecznych na kolei
fot. Szymon Grochowski/PKP PLK
Transport kolejowy odgrywa ogromne znaczenie przy przewozie ładunków niebezpiecznych. W Europie jesteśmy drugim krajem pod względem wielkości kolejowych przewozów materiałów, które mogą stanowić potencjalne zagrożenie.

Jak podkreśla UTK, przewóz ładunków niebezpiecznych koleją jest nieporównywalnie bezpieczniejszy niż transport drogowy. Zapewnia też znacznie większy potencjał. Jak informuje Urząd Transportu Kolejowego, w 2022 r. przewozy ładunków niebezpiecznych realizowało 36 przewoźników, a udział tego typu ładunków w ogóle przewozów towarów osiągnął 17,2% wykonanej pracy przewozowej. Pod tym względem widoczny jest trend wzrostowy – w ciągu dziesięciu lat praca przewozowa w tym sektorze wzrosła w Polsce aż o 81%. W Europie pod względem wielkości przewozów materiałów niebezpiecznych koleją lepsi są tylko Niemcy.

W 2022 r. przewoźnicy towarowi przewieźli ogółem 248,5 mln ton ładunków i wykonali pracę przewozową na poziomie 62,5 mld tkm. Waga ładunków niebezpiecznych stanowiła w tym transporcie blisko 31 mln ton, czyli więcej o 4,7% w stosunku do 2021 r. Praca przewozowa wykonana w tej grupie ładunków to ponad 10,7 mld tkm. Oznacza to niemal dwukrotny wzrost w ciągu 10 lat (5,93 mld tkm w 2013 r.).

Średnia odległość przewozu w 2022 r. wyniosła 347 km. Tu również widoczny jest wzrost. W porównaniu z 2021 r. wynik jest wyższy o 17 km. W latach 2013-2022 przewozy ładunków niebezpiecznych realizowane były głównie w komunikacji krajowej – od 64 do 68,6%. Najwyższy udział przewozów krajowych był w 2020 r.

Kolej jest naturalnym wyborem do przewozu ładunków niebezpiecznych, ponieważ w dużo mniejszym stopniu narażona jest na kolizje z innymi uczestnikami ruchu. W przewozach tego typu ładunków kluczową grupą pozostają od lat ciekłe materiały zapalne. W 2022 r. stanowiły one blisko 66% masy i prawie 73% pracy przewozowej na tle ogółu przewiezionych ładunków niebezpiecznych. Na drugim miejscu w obu kategoriach znalazła się grupa różne materiały i przedmioty niebezpieczne (13,25% masy i 10,66% pracy przewozowej). Do tej klasy zakwalifikowane są m.in. materiały wydzielające szkodliwe pary czy zawierające alergeny. Kolej wybierana jest najczęściej do przewozu towarów masowych, takich jak paliwa płynne, dzięki możliwości wykorzystania specjalistycznego taboru i korzyści wynikających z ekonomii skali.

Jakie inne ładunki niebezpieczne są przewożone? Jak kształtuje się ten rynek? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w pierwszym raporcie poświęconym w całości przewozom ładunków niebezpiecznych w Polsce. Jego zakres obejmuje dziesięć lat – od 2013 do 2022 r. Przedstawia przekrojowe statystyki przewozu ładunków niebezpiecznych, a także zmiany tego segmentu na przestrzeni dziesięciu lat. Raport pokazuje także wpływ przewozu ładunków niebezpiecznych na transport ładunków ogółem w Polsce. Dane obrazują również, jak kształtował się rynek przewozu ładunków niebezpiecznych zarówno w komunikacji krajowej, jak i międzynarodowej.

UTK zachęca do zapoznania się z opracowaniem.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

EIC Chrobry nie przystanie w Łowiczu

Pasażer

EIC Chrobry nie przystanie w Łowiczu

Roman Czubiński 04 kwietnia 2024

W 2023 roku lekko wzrosła punktualność pociągów

Pasażer

W 2023 roku lekko wzrosła punktualność pociągów

Urząd Transportu Kolejowego 27 marca 2024

Pol-Trans Dębica ma symulator Vectrona

Tabor i technika

Pol-Trans Dębica ma symulator Vectrona

POL-TRANS Dębica 27 marca 2024

Leasing sposobem na modernizację taboru kolejowych przewoźników towarowych

Tabor i technika

Przewozy dotowane to 97% rynku w Polsce

Pasażer

Przewozy dotowane to 97% rynku w Polsce

Urząd Transportu Kolejowego 30 marca 2024

Zobacz również:

EIC Chrobry nie przystanie w Łowiczu

Pasażer

EIC Chrobry nie przystanie w Łowiczu

Roman Czubiński 04 kwietnia 2024

W 2023 roku lekko wzrosła punktualność pociągów

Pasażer

W 2023 roku lekko wzrosła punktualność pociągów

Urząd Transportu Kolejowego 27 marca 2024

Pol-Trans Dębica ma symulator Vectrona

Tabor i technika

Pol-Trans Dębica ma symulator Vectrona

POL-TRANS Dębica 27 marca 2024

Leasing sposobem na modernizację taboru kolejowych przewoźników towarowych

Tabor i technika

Przewozy dotowane to 97% rynku w Polsce

Pasażer

Przewozy dotowane to 97% rynku w Polsce

Urząd Transportu Kolejowego 30 marca 2024

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5