Do końca 2014 roku PKP Polskie Linie Kolejowe planują wybrać wykonawcę łącznicy kolejowej w Suchej Beskidzkiej, która umożliwi skrócenie czasu podróży z Krakowa czy Warszawy do Zakopanego o blisko 20 minut. Możliwe, że nastąpi to w rozkładzie jazdy 2015/2016.
Budowa łącznicy kolejowej w Suchej Beskidzkiej jest planowana od kilku lat. W ostatnim czasie została „podpięta” do innego większego projektu modernizacji linii kolejowych z Skawiny do Zakopanego w celu możliwości starania się o refinansowanie prac z budżetu Unii Europejskiej. Pojawiły się zatem wątpliwości, czy łącznica powstanie dopiero w trakcie modernizacji całego szlaku, czyli w latach 2018-2020 oraz pytanie: dlaczego nie wykorzystano prawie rocznego zamknięcia szlaku Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona – Sucha Beskidzka.
Zbyt wcześnie na budowę
Obecne zamknięcia torowe na szlaku Kraków – Zakopane (wstrzymane na czas wakacji) teoretycznie mogłyby zostać wykorzystane do jednoczesnego wpięcia w sieć kolejową łącznicy kolejowej w Suchej Beskidzkiej, ale to dogodne rozwiązanie w praktyce nie jest jeszcze możliwe. Inwestycja budowy łącznicy jest w zbyt wczesnej fazie, by mówić rozpoczęciu prac budowlanych. Nie wybrano wykonawcy robót budowlanych, co ma nastąpić do końca 2014 roku.
– Od wielu lat podejmowany był temat potrzeby budowy łącznicy w Suchej Beskidzkiej. W latach 2012-2013 uzyskaliśmy finansowanie na opracowanie studium wykonalności. Po przyjęciu zadania do Wieloletniego Programu Inwestycji Kolejowych (WPIK), zostanie zlecone projektowanie i budowa łącznicy. Aktualizacja WPIK planowana jest do końca br. – powiedziała Dorota Szalacha z biura prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.
Dwa lata ważnych inwestycji
Według wstępnych założeń rozpoczęcie prac budowlanych planowane jest w I półroczu 2015 r. Budowa łącznicy w początkowej fazie potrwa około 10 miesięcy. Dopiero po tym okresie zamknięte zostaną linie kolejowe w celu włączenia łącznicy do istniejącej infrastruktury.
– Budowa łącznicy kolejowej w Suchej Beskidzkiej wymagała będzie zamknięcia nie tylko odcinka linii nr 97 Skawina – Żywiec, ale również zamknięcia szlaku Sucha Beskidzka – Maków Podhalański na linii nr 98 Sucha Beskidzka – Chabówka. Zamknięcia wprowadzone będą dopiero w ostatniej fazie prac. W pierwszej kolejności zostaną zrealizowane prace nie wymagające zamknięć torowych (okres ok. 10 mies.)
Jak tłumaczy Dorota Szalacha, „podpięcie” budowy łącznicy w Suchej beskidzkiej pod projekt modernizacji linii kolejowych Skawina – Zakopane nie oznacza odłożenia inwestycji na czas realizacji remontu torowiska z Skawiny do Zakopanego, czyli na lata 2018-2020. Zostało to wykonane ze względów praktycznych, bowiem wówczas będzie możliwe refinansowanie całej inwestycji, w ramach której zbudowana zostanie łącznica w Suchej Beskidzkiej. Nawet pomimo osobnej procedury na studium wykonalności i wykonawcę robót budowlanych.
Warto dodać, że w 2016 roku planowane jest oddanie do eksploatacji łącznicy kolejowej w Krakowie Krzemionkach. To kolejna ważna inwestycja, dzięki której z Krakowa Głównego czy z Warszawy w góry pociągi pojadą krócej. Jeżeli proces inwestycyjny nie zostanie zakłócony lub w sposób krytyczny wydłużony, w ciągu dwóch-trzech lat czas podróży z Warszawy/Krakowa do Zakopanego skróci się o około 35 do 40 minut.