PKP PLK ogłosiła przetarg na budowę łącznicy kolejowej Jedlicze – Szebnie. Przygotowania do tej inwestycji zaczęły się dekadę temu.
Łącznica zostanie zbudowana między liniami kolejowymi nr 106 Rzeszów - Jasło i nr 108, tj. trasy łączącej Stróże, Jasło, Krosno, Nowy Zagórz, Ustrzyki Dolne i Krościenko. Dokumentacja została przygotowana już wiele lat temu, na mocy
podpisanej w 2016 roku umowy i miała zostać zrealizowana już w poprzednim Krajowym Programie Kolejowym. Dopiero teraz jednak doczekaliśmy się przetargu na prace budowlane.
Jak informuje PKP PLK, w zakresie ogłoszonego przetargu jest budowa nowej linii kolejowej nr 638 Jedlicze-Szebnie o długości blisko 3,4 km. Nowe tory połączą linie kolejowe: nr 106 Rzeszów – Jasło, między przystankami osobowymi Szebnie i Wojaszówka oraz nr 108 Stróże – Krościenko, przed przystankiem osobowym Jedlicze Męcinka. Zadanie inwestycyjne obejmuje również budowę przystanku osobowego o roboczej nazwie Moderówka. Ponadto, przewidziana jest budowa dziewięciu obiektów inżynieryjnych, w tym tunelu o długości blisko 500 m, trzech wiaduktów i pięciu przepustów oraz dwóch przejazdów kolejowo-drogowych.
Jak podają PLK, budowa łącznicy wyeliminuje dotychczasową konieczność postoju na stacji Jasło dla zmiany kierunku jazdy. Powstaną dzięki temu możliwości bezpośredniego połączenia Rzeszów – Krosno – Nowy Zagórz. Szacowane skrócenie podróży, to ponad pół godziny. Czas przejazdu między Krosnem a stolicą województwa będzie atrakcyjniejszy i wyniesie około 80 minut w ruchu regionalnym.
Nowa łącznica stworzy możliwość wprowadzenia lepszej oferty przez organizatorów przewozów pasażerskich. Efektem inwestycji będą też dogodniejsze warunki dla przewozów towarowych, co przyniesie również korzyści gospodarcze – czytamy w informacji prasowej. Inwestycja PLK SA planowana jest w ramach projektu pn. „Rewitalizacja linii kolejowej nr 108 na odcinku Jasło - Nowy Zagórz wraz z budową łącznicy kolejowej Jedlicze – Szebnie”.