Alstom zaprezentował zmodernizowaną linię produkcyjną wagonów do składów TGV M w La Rochelle. To tutaj będą powstawać człony środkowe nowych pociągów. Obok fabryki z Belfort będzie to jeden z dziesięciu zakładów producenta zaangażowanych w prace.
Składy TGV M będą produkowane w 10 z 16 zakładów Alstom we Francji. Najważniejszymi wśród nich będą te z Belfort, gdzie powstaną głowice napędowe oraz w La Rochelle, gdzie wytwarzane będą człony środkowe oraz będzie mieścił się zarząd całego projektu. Oprócz tych dwóch lokalizacji podzespoły będą produkowane także w Villeurbanne (informacja pasażerska, systemy komputerowe), Ornans i Le Creusot (wózki), Tarbes, Tuluzie, Petit Quevilly, Saint-Ouen oraz w Valenciennes.
9 września zaprezentowana została zmodernizowana linia produkcyjna w La Rochelle. Alstom w ostatnim czasie zainwestował ok. 50 mln euro, w rozbudowę możliwości produkcyjnych z myślą o realizacji kontraktu z
SNCF, które jeszcze w 2018 roku zamówiło 100 składów TGV M z platformy Avelia Horizon. Wartość całego kontraktu taborowego wynosi 2,7 mld euro. W tej kwocie zawiera się 170 mln euro na utrzymanie i ewentualne doposażenie pociągów. Oprócz setki pociągów dla ruchu krajowego powstanie także 15 składów do obsługi połączeń międzynarodowych.
W maju zeszłego roku zaprezentowany w zakładach w Belfort zaprezentowany został pierwszy gotowy człon składu dla SNCF.
Producent podkreśla współpracę z zamawiającym SNCF Mobilités przy projektowaniu nowego pociągu. Kompaktowa, uproszczona budowa składu ma przynieść mniejsze koszty budowy i utrzymania, przy jednoczesnym podniesieniu pojemności aż o 20%, czyli do maksymalnie 740 miejsc z obecnie możliwych 634. Rekuperacja energii, eco-driving i bardziej aerodynamiczny kształt mają pozwolić na zmniejszenie zużycia energii o jedną piątą. Składy będą wyposażone w urządzenia monitorujące działanie poszczególnych podzespołów (predictive maintenance), co ma przyczynić się do obniżenia kosztów na etapie utrzymania oraz skrócić czasy ewentualnych napraw.
Avelia Horizon będzie wyposażona w dwie innowacyjne, krótsze głowice (wagony) napędowe, łączące wysoką wydajność i kompaktowość, przetestowane już
podczas realizacji projektu Avelia Liberty dla Amtraku. Piętrowe wagony pasażerskie pociągu oparte są na wózkach Jacobsa. Modułowa konstrukcja ma pozwolić na zestawienie liczby członów (7,8 lub 9) w zależności od potrzeb, a nawet rekonfigurację przestrzeni – np. pierwszej klasy na drugą czy miejsc siedzących – na bagażowe lub rowerowe. Składy będą również wyposażone w Wi-Fi oraz nowoczesny system informacji pasażerskiej, a także wszelkie ułatwienia dla pasażerów niepełnosprawnych.
Ciekawostką jest to, że ze względu na zmienioną konstrukcję nosa pociągu i wiążącą się z tym zmianą widoczności z kabiny maszynisty na 70 stacjach w całym kraju musiano dokonać zmiany ustawienia części oznakowania.
Producent podkreśla, że nowe pociągi będą niezwykle przyjazne dla środowiska – 97% podzespołów jest bowiem wykonana z materiałów poddających się recyklingowi, a emisja CO2 została zredukowana o dalsze 32%.
Pierwsze pociągi z nowej platformy mają pojechać z pasażerami na początku 2024 roku (pierwotnie informowano o 2023 roku). Dostawy całej serii mają zakończyć się 10 lat później. Pociągi pojawią się w klasycznej ofercie INOUI oraz OUIGO TGV. W tym czasie wycofywane będą starsze pociągi obsługujące najszybsze francuskie połączenia.
Obecnie na koniec tego roku planowane są testy na 200 km/h na torze w czeskim Velimiu.