Zawodna blokada zaczepu samochodowej naczepy doprowadziła kilka lat temu do katastrofy kolejowej na moście nad cieśniną Wielki Bełt w Danii. W trosce o bezpieczeństwo przewozów, mobilny serwis kolejowy KZN Switcher uczestniczy w akcji modernizacji wagonów kieszeniowych T3000.
Jest 2 stycznia 2019 r. Porywisty wiatr wiejący nad Wielkim Bełtem doprowadza do przesunięcia i upadku naczepy na sąsiedni tor, wprost pod jadący z naprzeciwka pociąg pasażerski. Ginie 8 osób, a 16 jest poważnie rannych.
Na początku 2022 r w podobnej, sztormowej pogodzie znów dochodzi do niebezpiecznego przesunięcia naczepy. Duńska Komisja ds. Badania Wypadków przeprowadziła potem serię testów dotyczących skuteczności mechanizmu mocowania naczepy samochodowej na wagonie typu T3000.
Wyniki testów ujawniły, że stosowany w wagonie mechanizm typu MAZ 80800 nie zapewnia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa, zwłaszcza w ekstremalnych warunkach pogodowych. Zaleceniem jest czasowe ograniczenie prędkości eksploatacyjnej wagonów i wymiana mechanizmu blokującego. Bez tego te popularne wagony nie będą mogły poruszać się po duńskich torach…
– Jednym z celów naszej polityki zarządzania jest stałe podnoszenie poziomu bezpieczeństwa ruchu kolejowego oraz warunków utrzymania wagonów towarowych. Obejmuje to także przeciwdziałanie potencjalnym zagrożeniom poprzez zagwarantowanie wysokiej jakości utrzymania oraz ciągłe monitorowanie i analizowanie ryzyka. Doskonale wpisują się w to działania modernizacyjne siodeł, zlecone sprawdzonemu i dobrze ocenionemu partnerowi biznesowemu. Temat bezpieczeństwa traktujemy priorytetowo. Ten fakt potwierdzają także nasze wcześniejsze działania przy wagonach kieszeniowych. Już w 2021 roku testowaliśmy na nich czujniki KingPin firmy Nexxiot, które pozwalają potwierdzić, że naczepa została zamontowana poprawnie – mówi Maja Dębska z firmy Eurowagon.
– Mobilny serwis KZN Switcher uczestniczy w akcji modernizacji wagonów kieszeniowych serii T3000 do przewozu naczep samochodowych od 2022 r. Pierwszym klientem była szwajcarska Wascosa, teraz akcję modernizacyjną przeprowadziliśmy dla spółki Eurowagon na kilkudziesięciu wagonach Tatrawagonki i Kolowagu – mówi Igor Marszałek, prezes zarządu KZN Swicher.
– Informacja prasowa www.kzn.pl Montowany dotychczas zaczep był pomyślany tak, by usprawnić pracę na terminalach. Pod wpływem przyłożenia niezbyt dużej siły pionowej przez wózek typu reach stacker lub suwnicę bramową, blokada sworznia zwalniała się automatycznie – dodaje prezes KZN Switcher.
Działania serwisowo-modernizacyjne nie sprowadzają się tylko do wymiany starej blokady zaczepu na nowy typ 50034-00. Po montażu docelowej blokady jest ona dokładnie testowana. Wykorzystując sworzeń królewski (element konstrukcyjny naczepy samochodowej) wagę hakową i urządzenie dźwigowe, nowo zamontowana blokada zaczepu jest poddawana przez co najmniej 180 sekund działaniu pionowej siły o wartości 85 kN + 10%. Po zaliczeniu tego testu wagon otrzymuje odpowiedni raport TÜV, a obok numeru wagonu doklejany jest specjalny żółty trójkąt.
– Nowe oznaczenie wagonów informuje o ich modernizacji zarówno rewidentów i służby kolejowe, ale przede wszystkim jest sygnałem dla obsługi terminala, że te wagony nie zwalniają blokad automatycznie. W tym przypadku należy dokonać ręcznego zwolnienia blokady przed rozładunkiem naczepy samochodowej – mówi Marszałek.
– To szczególnie ważne, gdyż niewykonanie tej czynności skutkować może uniesieniem wagonu wraz z umieszczoną na nim naczepą, czego konsekwencją mogłoby być jego wykolejenie. Z kilkoma takimi sytuacjami mieliśmy do czynienia również w Polsce – dodaje prezes KZN Switcher.
Aktywność KZN Switcher w procesie wymiany zaczepów w wagonach kieszeniowych wpisuje się w filozofię działania firmy, w której działalność serwisowa związana z wagonami i maszynami torowymi jest częścią szerszego procesu związanego z bezpieczną i sprawną eksploatacją floty wagonowej czy parku maszynowego.
Serwis to odpowiedzialność za bezpieczeństwo, dlatego KZN Switcher oferuje więcej niż tylko same naprawy i wymiany uszkodzonych czy wyeksploatowanych elementów. Daje swoim kontrahentom możliwość skorzystania z profesjonalnych szkoleń, ekspertyz i współpracuje z Państwową Komisją Badania Wypadków Kolejowych w celu identyfikacji i wykluczania zagrożeń dla bezpieczeństwa ruchu kolejowego.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.