Barierą dla polskich dostawców branży kolejowej jest komercjalizacja nowych technologii – twierdzi prezes grupy KZN Bieżanów Rafał Leszczyński. Jego zdaniem publiczny zarządca sieci kolejowej, PKP PLK, powinien wspierać rodzimy przemysł poprzez testowe wdrożenia rozwiązań, które pozwoliłyby na wystawienie referencji. Bez nich trudno bowiem sprzedać technologie na zagranicznych rynkach.
– Patrząc po wynikach moich podmiotów, wydaje się, że jest to oczywiste: w okresie ostatniej perspektywy budżetowej udało się istotnie zwiększyć nasz potencjał – mówił podczas tegorocznego Kongresu Kolejowego Rafał Leszczyński, prezes zarządu grupy KZN Bieżanów. Zwracał on jednak uwagę, że nieporozumienia pomiędzy zamawiającym a głównym wykonawcą i podwykonawcami często odbijają się na dostawcy. – Nie było więc łatwo – podkreślił.
– Od pewnego czasu tendencje są jednak tylko pozytywne – ocenił. – Od kilku lat dialog bardzo się poszerza i widać dobre chęci drugiej strony. Widać, że rozmowy to coś, co pozwala nam budować potencjał rynku – mówił. Dodał, że jego budowanie jest obecnie o tyle ważne, że jeśli krajowy sektor kolejowy będzie pozostawał w dobrej kondycji, nie będzie musiał obawiać się zagranicznej konkurencji.
KPK mógłby lepiej wspierać innowacyjne polskie firmy
Prezes KZN Bieżanów mówił także o tym, że od około dekady jego przedsiębiorstwo rozwija się m.in. dzięki finansowaniu zewnętrznemu – początkowo unijnemu, a obecnie pochodzącemu z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Właśnie dzięki wsparciu NCBiR udało się opracować, a potem wykorzystać w praktyce technologię blokowej dostawy rozjazdów. – Zamawiającemu wystarczyło determinacji, by ją wdrożyć. Uważam jednak, że to dopiero pierwszy krok w budowaniu siły sektora – powiedział.
Rafał Leszczyński dużo uwagi poświęcił kwestii komercjalizacji technologii opracowywanych w polskich zakładach. Przy próbie sprzedaży rozwiązań na rynkach zagranicznych KZN często spotyka się bowiem z pytaniem o referencje od podmiotu, który dane rozwiązanie wykorzystuje w praktyce. Jego zdaniem obok innowatora i funduszu wsparcia uczestnikiem procesu badawczego powinien być więc także publiczny zarządca infrastruktury, który udostępniałby odcinki badawcze, poligony testowe itp. To stworzyłoby dobre środowisko do wdrożeń testowych, pomagałoby budować doświadczenie eksploatacyjne i pozwoliłoby na wystawienie referencji. – Wówczas programy typu KPK wspierałyby aktywnie proces postępu technologicznego polskich firm – stwierdził prelegent.
Konieczny rozwój infrastruktury towarowej
Rafał Leszczyński opowiedział się przy tym za rozwojem sieci kolejowej w kierunku poprawy efektywności przewozów towarowych m.in. poprzez separację ruchu towarowego od pasażerskiego, tworzenie nowych łącznic i odcinków pozwalających ominąć centra ruchu osobowego itp. – To da nam oddech również w przypadku procesów remontowych na głównych magistralach pasażerskich – stwierdził. Konieczna jest też jego zdaniem poprawa obsługi portów czy terminali granicznych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.