Kapituła Konkursu Innowacja Roku 2014 nagrodziła Kolejowe Zakłady Naprawcze Bieżanów za technologię staliwa bainitycznego stosowanego w konstrukcjach rozjazdowych.
Konkurs Innowacja Roku 2014 organizowany przez Forum Biznesu Dziennika Gazeta Prawna odbywał się pod patronatem Wydziału Nauk Technicznych Polskiej Akademii Nauk i Centrum Innowacji FIRE.
– Naszym celem jest realne docenienie i nagłośnienie nowoczesnych i oryginalnych projektów o charakterze innowacyjnym – powiedział prof. dr hab. Władysław Włosiński, Przewodniczący Wydziału Nauk Technicznych PAN. – Technologia staliwa bainitycznego, wypracowana przez KZN Bieżanów w kooperacji z krakowskimi uczelniami technicznymi i Instytutem Kolejnictwa, jest bez wątpienia takim właśnie projektem. Jury było pod wrażeniem technologii, która zapewnia utrzymanie wysokiej sprawności i obniżenia kosztów użytkowania rozjazdu przez cały okres eksploatacji. –dodaje prof. Włosiński.
- Bainit rozjazdowy, jako absolutnie spójna koncepcja innowacyjna, doskonale wpisuje się w założenia programu. Opracowaliśmy skład chemiczny, technologię odlewania, wzory formierskie i sposób obróbki termicznej, plastycznej oraz mechanicznej, sposób łączenia ze zwykłą stalą szynową – podkreśla Jacek Paś, dyrektor rozwoju i handlu KZN „Bieżanów”.
Elementy bainityczne, już zabudowane i eksploatowane w torach PKP PLK, w trakcie normalnego użytkowania potwierdzają rewelacyjne właściwości materiału. Cechują się dużą trwałością, odpornością na zużycie eksploatacyjne (zauważalne szczególnie w dłuższym okresie użytkowania), zdolnością do tzw. samoserwisowania się powierzchni tocznych co eliminuje konieczność okresowego szlifowania spływów w czasie eksploatacji. Ponadto łatwo się je zgrzewa, spawa i napawa.
- Nasze staliwo bainityczne, wprowadzane jest coraz szerzej na rynek infrastruktury szynowej. Zakładamy że elementy z bainitu będą masowo stosowane, nie tylko na kolei ale także na sieciach tramwajowych. - Liczymy, że namacalne i przeliczalne korzyści ze stosowania tego materiału pozwolą nam na poszerzenie rynków zbytu – podkreśla Jacek Paś.
Trzeba podkreślić, że to nie pierwsza nagroda dla KZN „Bieżanów”. W ostatnich latach firma i jej projekty zdobyła Nagrodę Innowacyjności w Transporcie 2013 przyznawaną przez fundację CATI. W latach 2011, 2012 i 2013 była obecna na tworzonej przez Instytut Nauk Ekonomicznych Polskiej Akademii Nauk liście 500 Najbardziej Innowacyjnych Firm, zdobyła tytuł Rynkowego Lidera Innowacji 2012, czy nagrodę Innowator Małopolski 2010 przyznawaną przez Centrum Transferu Technologii Politechniki Krakowskiej wraz z Urzędem Marszałkowskim Województwa Małopolskiego.
- Konsekwentnie wdrażana polityka innowacyjności naszej firmy jest dostrzegana przez rodzimą branżę infrastruktury szynowej oraz szersze otoczenie gospodarcze. Te wyróżnienia to miła nagroda będąca jedynie prostą konsekwencją tego faktu. – zaznacza Ryszard Leszczyński, prezes KZN „Bieżanów”. - W tym roku na rynku pojawią się kolejne nasze nowatorskie rozwiązania. Najbardziej spektakularnym dla branży będzie zapewne „Innowacyjna technologia produkcji i zabudowy wysokiej jakości rozjazdów kolejowych” realizowana we współpracy z Instytutem Kolejnictwa przy wsparciu finansowym Narodowego Centrum Badań i Rozwoju – dodaje prezes Leszczyński.