Kolejowe Zakłady Łączności poszerzają swoją działalność. Działająca obecnie w ramach Grupy PKP Informatyka spółka zdecydowała się na wejście w sektor elektromobilności i rozpoczęła produkcję ładowarek do samochodów elektrycznych. O planach związanych z nowym obszarem działalności rozmawiamy z Krzysztofem Magierowskim, prezesem przedsiębiorstwa.
Rynek Kolejowy: Dlaczego zdecydowaliście się na wejście w nowy segment rynku?
Krzysztof Magierowski: Produkcja ładowarek do samochodów elektrycznych jest stosunkowo nowym elementem działalności naszej firmy. Obecnie stawiamy przede wszystkim na produkcję urządzeń Systemów Dynamicznej Informacji Pasażerskiej (SDIP), co jest oczywiście związane z ogromną skalą prac nad modernizacją polskiej sieci kolejowej.
Na początku roku 2017 rozpoczęliśmy jednak program zaprojektowania i wyprodukowania ładowarki do samochodów elektrycznych. Zaowocowało to opracowaniem stacji ładowania pojazdów elektrycznych zarówno w wersji naściennej, jak i wolnostojącej, dedykowanej do infrastruktury miejskiej. Nasze doświadczenia oparliśmy o produkowane od lat systemy poboru opłat, takie jak biletomaty oraz parkomaty, a więc stacje ładowania to też kolejny krok w kierunku oferty komplementarnej względem już posiadanych rozwiązań. Pierwsze cztery ładowarki zostały już zainstalowane m.in. przy dworcach w Katowicach, Częstochowie i Gliwicach – są to modele zmodyfikowane i znacznie ulepszone względem prototypów. Wszystkie pracują i są wykorzystywane przez kierowców. W planach grupy PKP jest postawienie w najbliższym czasie kolejnych ładowarek– dwie znajdą się w Warszawie, a następne w Gdańsku, Wrocławiu i Opolu. To jest nasz plan na najbliższy czas.
Czy udało się wam już pozyskać klientów nie związanych bezpośrednio z koleją?
W kwietniu tego roku podpisaliśmy porozumienie z Enea Serwis na dystrybucję i montaż naszych ładowarek. Pierwsze sześć zostanie zamontowane do końca tego roku. Z planów, które przedstawia nam partner wynika, że będzie ich dużo więcej w roku 2019, ale niestety szczegółów porozumienia na razie nie mogę zdradzić.
Zarówno PKP SA jak i Enei Serwis oferujemy ładowarki, które umożliwiają ładowanie dwóch pojazdów – każde gniazdo ma moc 22 kW, a czas ładowania od zera to nie więcej niż 1 h i 50 minut, ale to czysto teoretyczne, bo przecież nikt nie dojeżdża na miejsce samochodem całkowicie rozładowanym.
Przez pierwsze trzy miesiące z ładowarek montowanych przez PKP SA można korzystać za darmo, a później będą funkcjonowały na zasadach komercyjnych. Stacja ecoMOTO umożliwia bowiem pobór opłat za pomocą karty bankowej czy też identyfikację użytkownika po wprowadzeniu kodu albo karty klienta. Jak w praktyce sprawdzają się wasze ładowarki?
Wszystkie ładowarki są monitorowane i wiemy dokładnie jak są wykorzystywane. Jak na razie najczęściej wykorzystywana jest ta w Częstochowie, gdzie w ciągu tygodnia rejestrujemy kilkanaście ładowań. Na nasze ładowarki dajemy teraz pięcioletnią gwarancję i przez ten okres zapewniamy pełny serwis. Pobierane przez naszych klientów opłaty trafiają bezpośrednio do nich, ale oczywiście wchodzi w grę także możliwość dzierżawy urządzeń. Wszystko zależy od klienta.
Zaprojektowanie ładowarki i pozyskanie pierwszych klientów to jednak nie wszystko. Czy w razie boomu na tym rynku będziecie w stanie dostarczyć odpowiednią liczbę urządzeń?
Jesteśmy w stanie wyprodukować tyle urządzeń ile rynek będzie potrzebował. Program – stworzenie ładowarki – wpisaliśmy w nasze założenia rozwojowe i unowocześnianie parku maszynowego jakim dysponujemy. To nam pozwoli na skrócenie czasu produkcji i sprostanie rosnącym oczekiwaniom rynku.
Liczymy na to, że rozwinie się rynek car-sharingu i współdzielenia rowerów, skuterów bądź hulajnóg elektrycznych. W wielu miastach pojawiają się firmy taksówkowe, które korzystają tylko z elektryków – to wszystko pozwala nam ze spokojnym optymizmem patrzeć w przyszłość.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.