W minioną środę lubelscy funkcjonariusze Straży Ochrony Kolei ujawnili już 7 przypadek przemytu papierosów w tym roku. Stało się to podczas patrolu pociągu REGIO relacji Terespol – Łuków. Jeden z podróżnych przewoził 400 paczek papierosów różnych marek bez polskich znaków akcyzy skarbowej o wartości 4 tys zł.
- W pierwszych miesiącach roku 2012 lubelscy sokiści zabezpieczyli 14 487 paczek papierosów bez polskich znaków skarbowych o łącznej wartości 142 531 zł – informuje „Rynek Kolejowy” Piotr Stefaniuk, rzecznik prasowy Komendy Regionalnej Straży Ochrony Kolei w Lublinie. - Ujęto 11 sprawców, w tym 7 obywateli RP i 4 obywateli Ukrainy – dodaje.
Jak podaje Piotr Stefaniuk w ubiegłym roku lubelscy funkcjonariusze SOK ujawnili 58 przypadków prób przemytu papierosów, z czego w 39 przypadkach ujęto 49 sprawców. Łącznie ujawniono 66 879 paczek papierosów bez polskich znaków skarbowych o łącznej wartości 580 630 zł. Najczęściej przemyt ujawniany był na odcinku Rejowiec - Chełm linii nr 7 - 11 przypadków.
- Analizując okoliczności występowania prób przemytu towarów akcyzowych stwierdzamy, że na dworcach osobowych czy w pociągach regionalnych ujawniane są mniejsze ilości papierosów. Większe partie przechwytujemy na szlakach kolejowych z wyrzutów worków jutowych z papierosami podczas biegu pociągu – wyjaśnia rzecznik.
Obok ochrony interesów Skarbu Państwa, likwidacja przemytu ma także duże znaczenie ze względu na utrzymanie bezpieczeństwa na terenach kolejowych. Walka z tym procederem ma przyczynić się do ograniczenia dewastacji taboru osobowego podczas ukrywania i poszukiwania kontrabandy w zakamarkach taboru. Dewastacja składów przez przemytników czasem powoduje duże straty materialne. Piotr Stefaniuk przypomina historię pociągu przygranicznego Lublin – Jagodin, który (w skróconej relacji do Chełma) kursował jeszcze pod koniec lat 90-tych. Został on odwołany, gdy doszło do spalenia jednego z wagonów. Stało się tak, ponieważ przemytnicy wycinali grzałki z grzejników i umieszczali tam woreczki foliowe ze spirytusem bądź papierosami. Natomiast zbieranie papierosów wyrzuconych z jadącego pociągu czy przenoszenie ich z ładunków przewożonych składami towarowymi może być powodem wypadku na torach.
Jak podkreśla Piotr Stefaniuk, walka z przemytem wpisuje się w ustawowe zadanie SOK, dlatego funkcjonariusze Komendy Regionalnej i podległych jej posterunków będą nadal prowadzić wspólne działania z innymi służbami (Izba Celna w Białej Podlaskiej oraz Nadbużański Oddział Straży Granicznej w Chełmie), jak również samodzielnie.