Od 1 stycznia Arriva RP przestała realizować przewozy na trasie Kaliska Kujawskie – Kutno, co ma związek z odstąpieniem Samorządu Woj. Łódzkiego od finansowania przewozów kolejowych na „łódzkim” odcinku linii nr 18.
Maciej Wydrzyński, poseł Twojego Ruchu z Torunia, który zaangażował się w kwestię utrzymania bezpośrednich połączeń Toruń – Kutno, przedstawił nam treść odpowiedzi na interpelację, jaką złożył w tej sprawie w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju.
W piśmie podpisanym przez wiceministra Adama Zdziebłę, datowanym na 16 grudnia, przeczytać można m.in.: – Na chwilę obecną nie można stwierdzić, czy taki stan rzeczy zawieszenie kursowania pociągów – red.] zostanie utrzymany w roku 2014, ponieważ decydującą rolę w tej sprawie ma strona samorządowa. W przypadku dofinansowania połączeń regionalnych na całym odcinku Toruń – Kutno przewoźnik deklaruje wolę realizacji takich przewozów.
Wiceminister zwrócił też uwagę, że brak pociągów regionalnych w bezpośredniej relacji Toruń – Kutno nie oznacza, że połączenia na tej trasie całkowicie zlikwidowano całkowicie. Adam Zdziebło przypomniał, że połączenia na odcinku Toruń – Kutno – Łódź realizują pociągi TLK spółki PKP Intercity. Nie padła w odpowiedzi na interpelację deklaracja np. rozmów MIR z zainteresowanymi samorządami.
W Wigilię opublikowaliśmy wypowiedź prezesa Arrivy Damiana Grabowskiego, iż 15 stycznia większość połączeń na trasie Kaliska-Kutno powinna zostać przywrócona. Na razie jednak żadne szczegóły w tej kwestii nie zostały upublicznione. Zgodnie z ustaleniami, jakie zawarto pomiędzy Arrivą i Przewozami Regionalnymi odnośnie zasad organizacji połączeń „stykowych”, Arriva na „łódzkim” odcinku linii nr 18 miałaby być podwykonawcą PR, które realizują przewozy w woj. łódzkim na podstawie umowy zawartej w trybie bezprzetargowym.