fot. Przemysław Zieliński/PKP PLKLinia kolejowa nr 18
Kończy się czwarty etap modernizacji trasy łączącej Kutno z Toruniem. Prace na międzywojewódzkiej linii nr 18 nie zostaną jednak sfinalizowane w 2023 r. Przez najbliższe tygodnie prowadzone będą roboty wykończeniowe itp.
Trwa czwarty etap modernizacji linii kolejowej nr 18 na odcinku Kutno – Toruń Główny. Obejmuje on przebudowę 14 km torów. Zgodnie z zapowiedziami PKP PLK z marca tego roku inwestycja miała zostać sfinalizowana najpóźniej w grudniu. Choć prace zmierzają do końca, termin ten nie zostanie w pełni dotrzymany.
Poślizg jest jedynie nieznaczny
– Kontynuujemy realizację czwartego etapu zadania pod nazwą Prace na linii kolejowej nr 18 na odcinku Kutno – Toruń Gł. – mówi Przemysław Zieliński z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Choć zapowiada on, że zasadnicze roboty powinny skończyć się jeszcze w 2023 r., a spółka przystąpi do odbiorów końcowych, nie oznacza to, że wykonawca zejdzie z placu budowy. – W 2024 r. pozostaną do wykonania prace wykończeniowe – stwierdza bowiem nasz rozmówca.
Nie wpłynie to na finansowanie zadania, bo to realizowane jest ze środków krajowych, a nie europejskich. Nie ma więc konieczności rozliczenia dotacji do 31 grudnia 2023 r. – Wartość zadania to blisko 43 mln zł netto – wskazuje przedstawiciel PLK. Wykonawcą jest konsorcjum Polski Holding Budowlany Infrastruktura – Górtor – PIB Kopacki.
Na wybranych odcinkach pociągi kursują szybciej
Najważniejszym elementem zadania jest przebudowa torów na wybranych odcinkach pomiędzy Włocławkiem a Toruniem Głównym. Ponadto przebudowywany jest system sterowania ruchem w Toruniu, a na niektórych przejazdach kolejowo-drogowych i przejściach pojawią się dodatkowe zabezpieczenia: rogatki czy monitoring. W latach 2016 – 2020 zrealizowane zostały poprzednie trzy etapy modernizacji trasy, a wartość robót sięgnęła łącznie 200 mln zł.
Wówczas wymienione zostało ponad 50 km torów i sieci trakcyjnej. Przebudowa objęła także 27 obiektów inżynieryjnych i 21 przejazdów kolejowo-drogowych. – Efektem zrealizowanych prac nałączącej województwa łódzkie i kujawsko-pomorskie linii są szybsze podróże na odcinku Włocławek-Brzezie – Aleksandrów Kujawski, gdzie pociągi pasażerskie i towarowe jeżdżą z prędkością odpowiednio do 140 i 100 km/godz. Przed pracami prędkość maksymalna wynosiła 120 i 80 km/godz. Na odcinku Kaliska Kujawskie – Czerniewice prędkość pociągów pasażerskich wynosi natomiast do 160 km/godz. – podsumowuje Przemysław Zieliński.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.